1402\01\08 22:50:40
تکن از صفر تا صد؛ تکامل سری بازیهای تکن (قسمت دوم)
تِکن (Tekken) مجموعه بازی پرآوازهای است که اگر از طرفداران بازیهای ویدئویی باشید، به احتمال زیاد نام آن را بارها شنیدهاید یا حتی خاطرات زیادی با قسمتهای مختلف آن دارید
تِکن (Tekken) مجموعه بازی پرآوازهای است که اگر از طرفداران بازیهای ویدئویی باشید، به احتمال زیاد نام آن را بارها شنیدهاید یا حتی خاطرات زیادی با قسمتهای مختلف آن دارید.
میدانیم هشتمین بازی سری بازی تکن قرار است در سال ۲۰۲۳ میلادی منتشر شود، به همین خاطر، تصمیم گرفتیم در این ایام مروری به تاریخچهی این سری بازی داشته باشیم و فرازونشیبهای بزرگترین مجموعه بازی مبارزهای سهبعدی را بررسی کنیم. در قسمت قبلی به تولد این سری و تاریخ سه بازی اول و همچنین تکن تگ تورنومنت ۱ پرداختیم و در قسمت دوم تاریخ بازیهای تکن ۴، تکن ۵، تکن ۶ و تکن تگ تورنمنت را مرور خواهیم کرد.
تکن از صفر تا صد؛ تولد بزرگترین مجموعه مبارزهای سهبعدی (قسمت اول)
Tekken 4
وقتی از یک فرنچایز طولانی صحبت میکنیم، افول یک تهدید مداوم و همیشگی است، بنابراین نوآوری یک ضرورت به حساب میآید. تکن تگ تورنمنت ممکن است اولین بازی در این سری باشد که برای پلیاستیشن ۲ عرضه میشود اما به واسطه این که هم برای سختافزار آرکید System 12 نامکو توسعه داده شده بود و هم یک بازی زمان عرضهی پلیاستیشن ۲ بود، معمولاً آن را بهعنوان یک جمعبندی نهایی از بازیهای قبلی این فرنچایز به حساب میآورند، اثری که بتواند طرفداران را تا عرضهی بازی بزرگ بعدی این سری سرگرم کند.
در همین حال، تکن ۴ به طور کامل از پایه ساخته شد و برای بورد آرکید جدید System 246 نامکو که مبتنی بر سختافزار پلی استیشن ۲ طراحی شده بود، توسعه یافت و تقریباً تمام جنبههای بازیهای قبلی این سری را تغییر داد.
این سطح از تغییرات و جدایی از نسخههای پیشین در میان بازیهای مبارزهای عجیب نیست و ما چنین پدیدهای را با شدت بیشتر در استریت فایتر ۳ (Street Fighter III) و مورتال کامبت ۴ (Mortal Kombat 4) هم دیدهایم. صرفنظر از این موضوع، بسیاری از طرفداران بازیهای قبلی معتقدند که نامکو در تلاش بود آنچه را عیب به حساب نمیآمد، در تکن ۴ اصلاح کند. در واقع، قبل از اینکه دوباره به خاطر نوشتن این مقاله به سراغ بازی بروم، من فقط یک بار تکن ۴ را بازی کرده بودم؛ آن هم در خانهی یکی از دوستان بود و بعد از اینکه قفل شخصیتها را در هفتهی اول باز کردیم، دیگر به سراغ آن نرفتیم.
در اوج سومین مسابقات مشت آهنین، جین کازاما سرانجام انتقام خودش را به خاطر ناپدیدشدن مادرش از اوگر گرفت.
جین که از مبارزه خسته و ضعیف شده بود، توسط هیهاچی به شکل مرگباری زخمی شد. او که بهآرامی در حال مرگ بود، همچون پدرش به یک حالت دویل (شیطانی) تبدیل شد. او با عصبانیت به پدربزرگش حمله کرد و فرار کرد و ناپدید شد.
هیهاچی زنده ماند و به افراد باقیمانده خود دستور داد تا نمونههای DNA اوگر را جمعآوری کنند. او قصد داشت با پیوند دادن ژنوم اوگر با ژنوم خودش، یک موجود زنده جدید ایجاد کند. متاسفانه، این آزمایش ها به شکست انجامید.
مهندسان زیستی میشیما زایباتسو به این نتیجه رسیدند که هیهاچی فاقد ژن شیطانی است که برای پیوند دادن ژن اوگریا با یک موجود زنده دیگر ضروری بود. هیهاچی به جستجوی خود برای جین کازاما ادامه داد و در این فرآیند عکسی از یک جسد سوخته با اندام های تغییرشکل یافته بالمانند در پشت آن پیدا کرد و با یادآوری اینکه پسرش کازویا نیز ژن شیطانی را در اختیار دارد، هیهاچی شروع به جستجوی بقایای او نیز کرد.
حدود ۲۰ سال پیش، هیهاچی جسد بیهوش کازویا را به درون آتشفشان انداخته بود تا دوباره کنترل میشیما زایباتسو را به دست بگیرد. با این حال ، چند روز بعد، بدن وی توسط G Corporation، یک شرکت تحقیقاتی بیوتکنولوژی به منظور تحقیقات بیوژنتیک بازیابی شد.
آ ها از فناوری خود برای احیای او استفاده کردند و با میشیمای جوانتر معامله کردند: آنها آرزو داشتند که از بدن وی برای آزمایش ژنتیکی استفاده کنند تا در مورد ماهیت واقعی ژن شیطان تحقیق کنند. او این معامله را پذیرفت و برای دو دهه آینده، کازویا بهآرامی شروع به کنترل قدرت نهفته خود کرد و به آرامی آماده شد تا از هیهاچی برای تمامی کارهایی که با او انجام داده بود، انتقام بگیرد. با این حال، در روز کریسمس، نیروهای تکن به دو تاسیسات G Corporation حمله کردند؛ یکی شامل تمام تحقیقات آن ها در مورد ژن شیطانی و دیگری تأسیسیاتی که خود کازویا در آن حضور داشت.
در حالی که مأموریت اول آنها موفقیتآمیز بود، کازویا کل اسکادران فرستاده شده را از بین میبرد و قول میدهد که به سراغ هیهاچی هم بیاید. هیهاچی که از شکست به سرعت تصمیم میگیرد که چهارمین مسابقات پادشاه مشت آهنین را برپا کند و این بار کنترل میشیما زایباتسو را به قهرمان مسابقات ارائه میدهد. مشخصاً این چیزی بیش از یک دام برای فریب کازویا نیست.
کازویا وارد می شود و مصمم است که یک بار برای همیشه پدر خود را نابود کند.
فهرست اولیهی شخصیتهای بازی شاید کوچکترین فهرست پس از اولین بازی این سری باشد. فهرست اصلی شامل ده شخصیت از جمله کازویا است. پاول فینیکس بعد از شکست دادن اوگر در مسابقه پادشاه مشت آهنین ۳ – هرچند او را رها کرد و اوگر به شکل واقعی خود تبدیل شد – به دنبال اثبات این است که او واقعاً قویترین مبارز جهان است.
گروه مانجیِ یوشیمیتسو به دنبال کنترل زایباتسو برای تهیه غذا، کمکهای پزشکی و پناهگاه برای تعداد فزایندهای از پناهندگان سیاسی در سراسر جهان است. سپری کردن زمان در ارتش کره جنوبی باعث شده است که هائورانگ احساس تهی بودن داشته باشد و آرزوی روزهای جنگیدن در خیابان و برنده شدن در مسابقه با جین کازاما را دارد. او با شنیدن چهارمین مسابقات پادشاه مشت آهنین، به سمت شرکت در این مسابقات میرود.
لینگ ژیائو یک ایمیل مرموز دریافت میکند که نیتهای شیطانی هیهاچی را آشکار میکند و به همین خاطر تصمیم میگیرد حقیقت را برای خود پیدا کند و همچنین امیدوار است که دوباره با جین کازاما متحد شود. مارشال لاو پس از ورشکستگی فست فود رنجیرهای چینیاش به مبارزات برمیگردد و تصمیم میگیرد برای تجدید ثروتش وارد مسابقات شود. شخصیتهای جدیدی هم به بازی اضافه شدهاند.
استیو فاکس (Steve Fox) یک بوکسور جوان بریتانیایی بود که بعد از اینکه از انجام یک مبارزه سنگین خودداری کرد، به مافیا حمله کرد.
آنها روی سر استیو فاکس قیمت گذاشتند و او تصمیم گرفت که در آمریکا مخفی شود اما به سرعت متوجه شد که مهم نیست چه کاری انجام میدهد، بلکه زندگی او همیشه در خطر خواهد بود. او وارد تورنمنت ۴ پادشاه مشت آهنین میشود تا دوباره در کانون توجه قرار گیرد. کریستی مونتیرو (Christie Monteiro) نوهی استاد افسانهای کاپویرا (Capoeira) بود که به ادی گوردو این سبک مبارزه را درس داده بود و ادی هم برای جبران این لطف آن را به کریستی آموزش داد.
در عرض دو سال، کریستی به یک مبارز تأثیرگذار تحت سرپرستی ادی تبدیل شد. یک روز ادی ناگهان ناپدید شد و به دنبال انتقام مرگ پدرش بود. کریستی برای پیدا کردن معلم گم شدهاش وارد چهارمین مسابقات پادشاه مشت آهنین میشود.
کریگ ماردوک (Craig Marduk) یکی از مبارزین شکستناپذیر واله تودو (Vale Tudo) بود که پس از یک رسوایی کوچک که منجر به محرومیت او از این ورزش شد، خشم او را برانگیخت. او در یک نزاع شدید در آریزونا جان آرمور کینگ را میگیرد. سپس به اتهام قتل عمد درجه دوم به ده سال زندان محکوم میشود اما فقط پس از دو سال از سپریشدن محکومیتش آزاد میشود زیرا تعداد زیادی از دادگستریها برای تسریع آزادی وی به دستور یک نیکوکار ناشناس – کینگ نقابدار که به دنبال گرفتن انتقام مرگ استادش است – احکامی صادر میکنند.
شخصیتهای مخفی دیگری هم وجود دارند که تعداد کل مبارزان بازی را به ۱۹ مبارز منحصربهفرد میرسانند.
جین کازاما که این بار سبک میشیما-ریو را رها کرده و به کاراته سنتیتری رجوع آورده، دوباره به بازی برمیگردد. او به دنبال از بین بردن نسل میشیما است. جولیا چانگ پس از فهمیدن اینکه وطن مادری وی که زمانی در یک جنگل سرسبز پوشیده قرار داشت، به آرامی در حال تبدیل شدن به یک بیابان بیثمر است، به منظور تحقیق در مورد مکانیسم بیولوژیکی جنگلزدایی به یکی از گروههای تحقیقاتی G Corporation پیوست.
متأسفانه، این دادهها در هنگام حمله تکن فورس به تسهیلات آنها به سرقت رفت؛ بنابراین جولیا برای بازیابی آن به مسابقات میپیوندد. نینا ویلیامز که هنوز هم پس از وقایع بازی قبلی از فراموشی رنج میبرد، استخدام شده تا به استیو فاکس ضربه بزند. لی وولانگ که پس از رسوایی به خاطر انجام عملیاتی که منجر به یک شکست مفتضحانه شد، در مرخصی حرفهای به سر میبرد، توسط یک خبرچین از قصد برای ترور استیو فاکس مطلع میشود و امیدوار است از استیو محافظت کند تا اطلاعات ارزشمندی در مورد سندیکا به دست آورد و شکست قبلی خود را جبران کند.
خرس خانگی هیهاچی یعنی کما که پس از شکست از پاول فینیکس احساس میکند زندگی متمدنانه او را ضعیف کرده، در کوهستان هوکایدو (Hokkaido) به تمرین مشغول میشود تا به غریزههای وحشی خود برگردد. زندگی برایان فیوری به پایان خود نزدیک می شود و تنها کسی که می تواند او را نجات دهد خالق او، دکتر آبل است. متاسفانه دکتر آبل در حال حاضر به عنوان مشاور علمی ارشد برای میشیما زایباتسو کار می کند و به این ترتیب، برایان فیوری وارد مسابقات می شود و به دنبال تصاحب زایباتسو است تا بتواند آبل را نه تنها مجبور به نجات جان خود کند، بلکه او را به قدرتمندترین موجود هستی تبدیل کند.
وایولت (Violet)، مدیرعامل شرکت رباتیک وایولت سیستمز (Violet Systems) و یکی از مبارزان سابق، به دنبال ورود به این مسابقات به عنوان فرصتی عالی برای خط تولید رباتهای انساننما است.
در واقع وایولت کسی نیست جز لی چائولان که اکنون پس از اخراج از میشیما زایباتسو به خاطر طرفداری از کازویا در تبعید به سر میبرد. نارضایتی او از خاندان میشیما و همچنین روحیه مبارزهطلبی او با اعلامیه چهارمین مسابقات پادشاه مشت آهنین مجدداً بیدار میشود. دیگر شخصیتهای جدید شخصیتهایی هستن که به خاطر تشابه حرکات بهعنوان لباس جایگزین دیگر شخصیتها میشود: پاندا به جای کوما، ادی گورودو به جای کریستی و یکی از همکلاسیهای شیایو یعنی میهارو هیرانو (Miharu Hirano) به جای شیایو.
البته، هیهاچی هم قابل بازکردن است – اگرچه او بهعنوان غولآخر بسیاری از شخصیتها هم ظاهر میشود.
گیم پلی تکن ۴ در مقایسه با هر دو بازی قبلی و آینده در این مجموعه، بیشترین تغییرات را دارد. دیگر خبری از استیجهای نامتناهی گذشته نیست و مکانهای مبارزات اکنون دارای دیوارها و موانع دیگری هستند که میدان مبارزه را محدود میکند. مبارزان همچنین میتوانند حریفان خود را برای آسیب بیشتر به مرزهای زمین مبارزه بکوبند و کمبوها را گسترش دهند.
برای تأکید بیشتر بر اهمیت این مکانیک جدید، مکانیک Juggle سنتی دشوارتر شده است. یک تکنیک تغییر موقعیت نیز به گیمپلی اضافه شده است که به بازیکنان اجازه میدهد موقعیت حریف خود را با هل دادن آنها به جلو یا هدایت آنها به چپ و راست دستکاری کنند. با توجه به ساختار طراحی استیجها، این مکانیک ضروری است تا به بازیکنان اجازه بدهد که از گرفتار شدن در یک گوشه فرار کنند.
برخی از مراحل حتی دارای یک زمین ناهموار هستند. این یعنی مکانهای خاصی بسته به شخصیت و سبک مبارزات می توانند از این مزیتها بهرهی بیشتری ببرند. بازی همچنین سرعتی آهستهتر اما جریانی روانتر دارد.
به همین خاطر، بازی تأکید بسیار بیشتری نسبت به جاخالی دادن و پریدن دارد؛ در واقع تنها پرش رو به جلو در تکن ۴ ممکن است. شما نمیتوانید یک پرش خنثی انجام دهید یا به عقب بپرید. برای اولینبار بازیکنان میتوانند شخصیتهای خود را آزادانه قبل از شروع دور حرکت دهند که شامل پرش، نشستن ، و حتی حرکت در ابعاد (Sidestepping) هم میشود.
این در حالی است که در بازیهای قبلی فقط میتوانستید فاصلهی خود از حریف را قبل از مبارزه مشخص کنید. این قابلیت تا به حال در دیگر بازیهای سری استفاده نشده است. این امر باعث میشود قبل از شروع مسابقه به فکر استراتژیهای خود به منظور مزیت نسبت حریف باشید.
در حالی که حالت آرکید بازیهای قبلی در نسخه پلیاستیشن ۲ برگشته است، اینبار جای خود را بهعنوان تمرکز اصلی به حالت تکنفره اصلی جدیدی داده است که تقریباً همان است و با نام حالت «مبارزه داستانی» (Story Battle) شناخته میشود.
پس از انتخاب یک شخصیت در حالت نبرد داستانی، بازیکنان با یک مقدمه کوتاه مواجه میشوند که اسلایدشو کوتاهی را از جزئیات داستان و انگیزههای شخصیت انتخابی شما برای مبارزه در مسابقات فعلی نشان میدهد. از آنجا به بعد، روند این بخش همچون یک حالت آرکید نردبانی با ۸ حریف است. از آنجایی که بیشتر شخصیتها روابط مختلفی با همدیگر دارند، بسیاری از آنها قبل از رویارویی با هیهاچی در مسابقه هشتم و آخر، یک حریف از پیش تعیینشده برای مبارزه هفتم خود دارند.
با این حال، در بعضی موارد هیهاچی حریف هفتم است و حریف پایانی شخصیت دیگری است. پس از پیروزی در مبارزهی هشتم، یک اسلایدشو کوتاه بهعنوان پایانبندی نمایش داده میشود و سپس یک اندینگ CG به روال سنتی پخش میشود. حالت آرکید باقیمانده دقیقاً به همان روال همیشگی عمل میکند وبهصورت نردبانی شما را در مقابل ۷ حریف تصادفی و سپس هیهاچی قرار میدهد.
در حالی که هم بخش «نبرد داستانی» (Story Battle) و هم حالت آرکید قفل شخصیتهای مخفی را باز میکنند، فقط حالت نبرد داستانی است که اندینگ داستانی شخصیتها را نشان میدهد.
همانند هر چیز دیگری، سبک گرافیکی تکن ۴ بانسخههای پیشین خود متفاوت است و به نظر میرسد که ظاهر بسیار پیشرفتهتری نسبت به تکن تگ تورنمنت دارد اما به دلایلی که به طور کامل متوجه نمیشوم، این بازی را زشتتر از تکنهای توسعهیافته در System 12 میدانم. شاید سبک هنری تکن ۴ ظاهر واقعیتری نسبت به بازیهای قبلی داشت که به خوبی به محدودیتهای پلیاستیشن ۲ سازگار نبود. شاید واقعیت این بود که بازی سعی داشت شکاف بین گرافیک درون بازی و کاتسینهای به مراتب زیباتر CG را پر کند که نتیجه آن کمی عجیب و غریب شده است.
در واقع، تقریباً به نظر میرسد که مدلهای درون بازی در کاتسینهای از پیش رندرشده استفاده شدهاند و ظاهر آنها را نسبت به بازیهای قبلی این سری تنزل دادهاند. به شخصه فکر میکنم نامکو توانسته انیمیشنهای مربوط به موهای شخصیتها را بهتر کند اما در چیزهایی مثل به تصویر کشیدن فیزیک واقعیتر ناکام بوده است. صرف نظر از این، مدلهای شخصیتها من را آزار میدهند اما استیجهای بازی کمی بهتر شدهاند.
شاید خود استیجها از همه بهتر به نظر برسند اما تنها زمانی که نورپردازی آنها درست باشد. بسیاری از استیجها محیطهای متعددی دارند و استیجهایی وجود دارند که به وضوح بهتر از بقیه عمل میکنند. با این اوصاف، قطعاً استیجهای جالبی در این بازی وجود دارد.
یک میدان مبارزهی زیرزمینی، یک مرکز خرید، یک پارکینگ و استیج آخر بازی که یک قفس فولادی عجیب است که بیش از همه مانند استیجهای مشابه در کشتی حرفهای (کشتی کج) یا UFC است. رابط کاربری و منوهای بازی نیز در مقایسه با بازیهای قبلی تغییر کرده و چیزی در رابطه با آنها نسبت به عناوین قبلی سطحیتر به نظر میرسد.
موسیقیهای بازی احتمالاً موردعلاقهترین عنصر این بازی از دیدگاه من است. برخلاف هرکدام از جنبههای تکن ۴ که تاکنون پوشش دادهام، موسیقیهای این بازی واقعاً یک قدم تکاملی برای این فرنچایز به حساب میآیند.
هر بازی پیش فقط بر روی یک نوع موسیقی تمرکز داشت. دو بازی اول مانند موسیقی بازیهای ویدئویی از اواسط دهه ۹۰ میلادی به نظر میرسیدند، تکن ۳ صدای راک خشنی داشت، در حالی که تگ تورنمنت بر موسیقی تکنو تمرکز داشت. موسیقی بازی تکن ۴ بهصورت کلی بسیار متنوعتر است و در آن ردپای سبکهای مختلفی دیده میشود که شامل سبکهای بازیهای قبلی و حتی سبکهای جدید است.
این رویکرد تا امروز هم همراه با فرنچایز تکن مانده است. تکن ۴ همچنین از قطعههای مخصوص شخصیتمحور بازیهای قبلی فاصله گرفت و همچون بازی اول به قطعههایی که بر اساس استیجهای مختلف ساخته شدهاند، تمرکز کرد. این مورد هم برای بازیهای آیندهی تکن به همین شکل باقی ماند.
برخلاف بازیهای قبلی، تنها یک تنظیم برای هر دو نسخهی آرکید و کنسولی تکن ۴ وجود داشت. زیرا در دستگاههای آرکید سیستم ۲۴۶ یک DVD-ROM پیادهسازی شده بود و دیگری نیازی به تنظیم مجدد صدا برای نسخههای کنسولی نبود. این پایان یک سنت موسیقایی دیگر این سری بود.
ای کاش با موسیقی این بازی بیشتر آشنا بودم زیرا واقعاً عالی است. قطعههای محبوب من در این بازی شامل قطعهی Kitsch برای استیج Beach، قطعهی Bit Crusher برای استیج Shinjuku؛ قطعهی Didgerhythm برای استیج Jungle و قطعهی Touch and Go برای استیج Airport است.
. .
بازنشر از : digimag