بازنشر از : digimag
1403\01\14 16:02:10
بر اساس بیانیهای که روز چهارشنبه گذشته در وبسایت رسمی کرملین منتشر شد، ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه، به دولت دستور داده است تا الزامات سازماندهی تولید کنسولهای بازی خانگی و قابل حمل در روسیه را بسنجد
بر اساس بیانیهای که روز چهارشنبه گذشته در وبسایت رسمی کرملین منتشر شد، ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه، به دولت دستور داده است تا الزامات سازماندهی تولید کنسولهای بازی خانگی و قابل حمل در روسیه را بسنجد.
دستور پوتین پس از نشستی در مورد توسعه اجتماعی و اقتصادی منطقه کالینینگراد صادر شد.
علاوه بر کنسولها، رئیس جمهور روسیه همچنین از کابینه وزیران خواست که توسعه یک سیستم عامل ویژه و یک سیستم ابری برای ارائه بازیها و برنامهها به کاربران را بررسی کند.
آخرین مهلت برای اجرای این دستور ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴ تعیین شده است. میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه به عنوان مسئول نظارت بر تکمیل این وظیفه تعیین شده است.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین توضیح داد که دستور رئیس جمهور روسیه برای بررسی ساخت یک کنسول تولید داخلی با هدف توسعه صنعت بازی بومی روسیه است. سازمان توسعه صنعت بازیهای ویدئویی (RVI) در ماه فوریه یک نقشه راه ۵ ساله به دولت روسیه ارائه کرد که یک برنامه ۸۳ مادهای برای توسعه بازیهای ویدئویی در روسیه ارائه کرد.
RVI بیان کرد که امسال قصد دارد روابط خود را با صندوقها و سازمانهای مختلف در زمینه بازیهای بینالمللی که با روسیه ارتباط دارند برقرار کند و راههایی برای حمایت مداوم از توسعه بازیهای ویدئویی در داخل کشور روسیه ایجاد کنند.
این سازمان همچنین گفته است که ساخت یک کنسول بازی برای سال های ۲۰۲۶-۲۰۲۷ برنامهریزی شده است.
در همین حال، اوایل این ماه، روسیه اولین مسابقات بازیهای آینده (Game of the Future) خود را بین ۲۱ فوریه و ۳ مارس در شهر کازان برگزار کرد. این مسابقات که در یک ترکیب منحصربهفرد از ۲۱ رشته ورزشی سنتی و سایبری تشکیل می شدند، در قالب فرمتی فیزیکی و دیجیتال برگزار شدند. بعضی از این رشتهها شامل فوتبال، هاکی و بسکتبال و همچنین ورزشهای مجازی سنتیتر و مسابقات با فناوری پیشرفته مانند مسابقه هواپیماهای بدون سرنشین، برنامهنویسی رقابتی و نبرد رباتها بودند.
به گفتهی دیمیتری چرنیشنکو، معاون نخست وزیر روسیه، اولین دوره این مسابقات با حضور بیش از ۲۷۰ تیم از ۱۰۷ کشور جهان برگزار شد و مخاطبان جهانی آن را تماشا کردند.
اگرچه سناریو احتمالی این است که با توجه به تحریمهای جهانی علیه روسیه پس از جنگ اوکراین اهمیت و لزوم تولید ملی و صادرات برای پوتین و روسیه اهمیت فراوانی پیدا کرده است و این شاید در بسیاری از صنایع ضروری باشد اما چنین دستوری نشان از ناآگاهی کامل به شرایط صنعت بازیهای ویدئویی و وضع کنسولهای خانگی دارد. اگرچه روسیه توانست در زمینههایی بهخوبی با تحریمهای جهانی مقابله کند و اثر آن را در مواردی خنثی سازد اما تولید یک کنسول بازی قضیه کاملاً متفاوتی است. البته، توسعه سیستم ابری یا گسترش تولید بازیها زمینهی دیگری است که امکانپذیر است و پتانسیل برای آن وجود دارد.
در حال حاضر ۳ شرکت تولیدکنندهی کنسولی وجود دارند که هرکدام سالها در این صنعت حضور داشته و تجربهی فراوانی را کسب کردهاند اما آنها با وجود هزینههای فراوان و تحقیقات و تجربهای که روی این کار گذاشتهاند، با چالشهای دشواری مواجه هستند که وضعیت را حداقل برای بعضی از آنها نگرانکننده کرده است.
مایکروسافت که یکی از ابرشرکتها و پردرآمدترین شرکتهای جهان است، ۴ نسل در صنعت بازی بهعنوان تولیدکنندهی کنسول حضور دارد و به یکی از باتجربههای آن تبدیل شده است اما همچنان از مشکلات فراوانی در این زمینه رنج میبرند. در این شرایط، روسیه میخواهد کنسول داخلی قابلتوجهی بسازد که شانس رقابت را داشته باشد؟ آن هم در یک بازهی زمانی چند ساله؟ یا شوخی است یا توهم.
روسیه در حال حاضر شرایط برای ساخت یک کنسول بازی موفق را ندارد و احتمالاً این واقعیت را در تحقیقات خودشان هم متوجه میشوند وگرنه احتمالاً همان سناریو توهم برقرار است. در شرایط فعلی شاید فقط کشور چین بتواند در چنین راهی قدم بگذارد و شانس خوبی برای کسب نتیجهی مطلوب داشته باشد.
اگر هر کشور دیگری هم نیاز به تولید ملی را در این صنعت پولساز حس کرده است و بخواهد بهدرستی حضور خود را در این صنعت گسترش دهد، راه چاره سرمایهگذاری روی بخش نرمافزای و توسعهی بازی است و نه توسعهی سختافزار. در واقع، لازمهی سختافزار خوب هم در اختیار داشتن بازیهای ارزشمند است و اگر قرار باشد روزی کشور دیگری در زمینهی سختافزار بازی تولید و استقلال داشته باشد، بدون قوی شدن در تولید نرمافزار (بازی) موفق نخواهد شد.
همین چند وقت پیش مقالهای را تحت عنوان «آیا کنسولهای بازی در حال مرگ هستند؟» در دیجی کالا مگ ترجمه کردیم که توسط کریستوفر درینگ در سایت GameIndustry.biz نوشته شده بود و به یکی از بزرگترین چالشهای کنسولهای بازی در حال حاضر پرداخته و نیم نگاهی به راه غلبه به آن هم کرده بود.
منبع: RT