1403\03\28 11:19:13
انیمیشن «درون و بیرون ۲» رکورد فروش افتتاحیه سال را شکست (باکس آفیس هفته)
«درون و بیرون ۲» (Inside Out 2) دنباله انیمیشن پرشور دیزنی و پیکسار در اولین هفته اکران با کسب درآمد ۱۵۵ میلیون دلار، از «تلماسه: بخش دوم» (Dune: Part Two) با ۸۲
«درون و بیرون ۲» (Inside Out 2) دنباله انیمیشن پرشور دیزنی و پیکسار در اولین هفته اکران با کسب درآمد ۱۵۵ میلیون دلار، از «تلماسه: بخش دوم» (Dune: Part Two) با ۸۲.۵ میلیون دلار و «گودزیلا و کنگ: امپراتوری جدید» (Godzilla x Kong: The New Empire) با ۸۰ میلیون دلار پیشی گرفت و به بزرگترین افتتاحیه سال تبدیل شد.
این همچنین اولین فیلم از زمان اکران «باربی» (Barbie) با ۱۶۲ میلیون دلار در جولای سال گذشته است که با فروش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار کارش را آغاز میکند. این در حالی است که پیشبینی میشد دنبالهی انیمیشن موفق سال ۲۰۱۵، این هفته بین ۸۰ تا ۹۰ میلیون دلار فروش داشته باشد.
«درون و بیرون ۲» در گیشه بینالمللی نیز با ۱۴۰ میلیون دلار توانست بدرخشد و از «یخزده ۲» (Frozen 2) با ۱۳۵ میلیون دلار به عنوان بزرگترین افتتاحیه انیمیشنی در خارج از آمریکا پیشی بگیرد. استقبال از این فیلم در آمریکای لاتین به ویژه چشمگیر بود، جایی که به دومین افتتاحیه بزرگ تاریخ بعد از حماسه مارول دیزنی یعنی «انتقامجویان: پایان بازی» (Avengers: Endgame) دست یافت.
در سطح بینالمللی، این فیلم با فروش ۲۹۵ میلیون دلار عنوان بزرگترین افتتاحیه انیمیشن در بازارهای مشابه با نرخ ارز فعلی را به خود اختصاص داده است. بودجه تولید این انیمیشن ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.
«درون و بیرون ۲» یک پیروزی بزرگ برای سینماها به شمار میرود؛ سینماهایی که با اضطراب منتظر رونق گرفتن فصل کسلکننده تابستان بودند. این فیلم همچنین برای پیکسار که در سالهای اخیر با اکران مستقیم آثاری مثل «قرمز شدن» (Turning Red)، «روح» (Soul) و «لوکا» (Luca) در سرویس دیزنی پلاس طی دوران پاندمی با گیشه سینما چالش داشته است، یک موفقیت بزرگ محسوب میشود.
پیت داکتر، رئیس پیکسار و کارگردان «درون و بیرون» در سال ۲۰۱۵، بر این باور است که استراتژی دوران کرونا باعث شده تا مخاطبان عادت کنند فیلمهای این استودیو را در خانه تماشا کنند، از این رو اکرانهای سینمایی نسبتا کم طرفدار «لایتیر» (Lightyear) در سال ۲۰۲۲ و «بنیادین» (Elemental) در سال ۲۰۲۳ را شاهد بودیم.
به نظر میرسد خانوادهها دوباره به قدرت پیکسار بر پرده نقرهای ایمان آوردهاند. این دومین افتتاحیه بزرگ در تاریخ پیکسار است، که پیش از «در جستجوی دوری» (Finding Dory) در سال ۲۰۱۶ (۱۳۵ میلیون دلار) و «داستان اسباب بازی ۴» (Toy Story 4) در سال ۲۰۱۹ (۱۲۰ میلیون دلار) و بعد از «شگفتانگیزان ۴» (Incredibles 2) در سال ۲۰۱۸ (۱۸۲ میلیون دلار) قرار دارد. فروش بلیت برای «دون و بیرون ۲» از نسخه اصلی که با ۹۰.۵ میلیون دلار افتتاح شده بود هم بیشتر است.
اولین انیمیشن «درون و بیرون» به یک موفقیت تجاری دست پیدا کرد و برنده اسکار شد و اکران سینمایی خود را با ۳۵۶ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۸۵۸.۵ میلیون دلار در سطح جهانی به پایان رساند.
به لطف موج هیجانانگیز «درون و بیرون ۲» این اولین هفته در سال ۲۰۲۴ است که مجموع کل عناوینش از مرز ۲۰۰ میلیون دلار عبور میکند. در نتیجه طبق گفته کاماسکور، کسری سال تا به امروز از ۲۶% به ۲۳.۸ درصد کاهش یافته است. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا بقیه عناوین تابستانی مثل «یک مکان ساکت: روز یک» (A Quiet Place: Day One) و «من نفرتانگیز ۴» (Despicable Me 4) و «ددپول و وولورین» (Deadpool & Wolverine) که قرار است به ترتیب اکران شوند، میتوانند از حرکت رو به جلوی «درون و بیرون ۲» بهره ببرند یا خیر.
منتقدان و تماشاگران مجذوب «درون و بیرون ۲» شدند، که تقریبا ۱۰ سال پس از ماجراجویی اصلی درباره احساسات درونی دختری به نام رایلی اکران شد.
این دنباله، به کارگردانی کلسی مان در اولین کارگردانی بلند سینماییاش، رایلی نوجوان را که در آستانه رفتن به اردوی تابستانی است دنبال میکند که با احساسات جدید اضطراب، حسادت، خجالت و نوستالژی مواجه میشود. این فیلم در سینما اسکور امتیاز A و در راتن تومیتوز ۹۲ از ۱۰۰ گرفت.
به عنوان تنها اکران جدید این هفته، «درون و بیرون ۲» به راحتی توانست مقام قهرمانی گیشه را از مدافع عنوان قبلی یعنی «پسران بد: بران یا بمیر» (Bad Boys: Ride or Die) برباید. قسمت چهارم کمدی رفقای پلیس سونی، با بازی ویل اسمیت و مارتین لارنس، در دومین هفته اکران خود با فروش چشمگیر ۳۳ میلیون دلاری به رتبه دوم سقوط کرد.
«پسران بد ۴» تاکنون در آمریکای شمالی ۱۱۲ میلیون دلار و در سطح جهانی ۲۱۴.۶ میلیون دلار فروخته است.
«پادشاهی سیاره میمونها» (Kingdom of the Planet of the Apes) محصول دیزنی و قرن بیستم با ۵.۲ میلیون دلار فروش در ششمین هفته اکران خود به مقام سوم صعود کرد. چهارمین قسمت از فرنچایز راهاندازی مجدد «میمونها»، ۱۵۷.۸ میلیون دلار در داخل کشور و ۳۷۴.۵ میلیون دلار در سراسر جهان بدست آورده است تا به عنوان چهارمین فیلم پرفروش سال برسد.
انیمیشن «فیلم گارفیلد» (The Garfield Movie) محصول سونی با اکران «درون و بیرون ۲» که احتمالا به گروه سنی مشابهی از علاقهمندان به سینما متکی بود، به رتبه چهارم سقوط کرد. این فیلم در چهارمین هفتهی حضور خود در سینماها ۵ میلیون دلار فروش داشت و مجموع درآمد خود را در آمریکای شمالی به ۷۸ میلیون دلار و در سطح جهانی به ۲۱۷ میلیون دلار رساند.
ساخت این فیلم تنها ۶۰ میلیون دلار هزینه داشته است، بنابراین برای سونی و آلکون انترتینمنت یک موفقیت جدی به حساب میآید.
فیلم ترسناک «نگهبانان» (The Watchers) در هفته دوم اکران با یک پله سقوط در رتبه پنجم جدول نشست. این فیلم با بازی داکوتا فانینگ این هفته ۳.۶۶ میلیون دلار فروخت و مجموع درآمد داخلی خود را به ۱۳.۶۶ میلیون دلار ساند.