قیمت اف‌ام‌سی SX5 در کارخانه و بازار نزدیک ۱۴۰ درصد تفاوت دارد. این حاشیه سود برای خریداران محصولات سایپا در مرحله دوم فروش یکپارچه بین ۳۵ تا ۴۵ درصد تخمین زده می‌شود.

1402\03\07 02:22:24


اختلاف قیمت خودرو‌های سامانه یکپارچه با بازار آزاد

قیمت اف‌ام‌سی SX5 در کارخانه و بازار نزدیک ۱۴۰ درصد تفاوت دارد. این حاشیه سود برای خریداران محصولات سایپا در مرحله دوم فروش یکپارچه بین ۳۵ تا ۴۵ درصد تخمین زده می‌شود.

اف‌ام‌سی SX5 از همه محصولاتی که سایپا و مونتاژکاران در مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه عرضه کردند، بین کارخانه و بازار تفاوت قیمت بیشتری دارد؛ تقریبا ۱۴۰ درصد.

با رسمی‌شدن مصوبه شورای رقابت درباره قیمت محصولات مونتاژی، فرداموتورز مجاز است از متقاضیان اف‌ام‌سی SX5 حدود ۶۴۵ میلیون دریافت کند، ولی همین محصول در بازار آزاد نزدیک یک میلیارد و ۵۴۰ میلیون ارزش دارد. آن طرف فعلا کمترین گپ قیمت را برای کوییک اتوماتیک پلاس شاهد هستیم. چون خریداران کوییک اتوماتیک پلاس در این مرحله نهایتا ۳۵ درصد کمتر از بازار آزاد برای این محصول هزینه می‌کنند.

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه و انتخاب اولویت‌ها توسط متقاضیان از روز چهارشنبه سوم خرداد شروع شده و تا روز دهم این ماه ادامه دارد.

اختلاف قیمت خودرو‌های سایپا؛ حداکثر ۴۵ درصد

قیمت محصولات سایپا در دومین مرحله فروش سامانه یکپارچه خودرو بین ۳۵ تا ۴۵ درصد کمتر از بازار آزاد است. براساس جدول نصفه‌ونیمه‌ای که به‌عنوان محصولات سایپا در مرحله دوم سامانه یکپارچه دردسترس قرار دارد، تفاوت قیمت ساینا S بین کارخانه و بازار دقیقا ۴۵ درصد است و خرید آن می‌تواند سود بیشتری برای خریداران نسبت به سایر محصولات سایپا داشته باشد. سایپا از متقاضیان ساینا S دنده‌ای در این مرحله حدود ۲۴۱ میلیون دریافت می‌کند و همین محصول را در اولین روز‌های خرداد امسال در بازار آزاد نزدیک ۳۵۰ میلیون تومان یعنی ۱۰۹ میلیون تومان بیشتر از نرخ کارخانه می‌فروشند که به‌معنی حاشیه سود ۴۵ درصدی آن است.

بعد از ساینا s، بیشترین تفاوت قیمت برای مدل‌های مثل ساینا s اتوماتیک و شاهین G محاسبه می‌شود که معادل ۴۰ درصد است.، چون قیمت ۳۲۱ میلیون تومانی ساینا S اتوماتیک در کارخانه، در جریان معاملات بازار آزاد به حدود ۴۵۰ میلیون تومان رسیده و در بازار آزاد شاهین G را ۵۹۵ میلیون تومان (۱۷۰ میلیون بیشتر از بازار) می‌فروشد. تفاوت قیمت کوییک اتوماتیک هم فعلا ۳۵ درصد است، اما چون هنوز تکلیف قیمت امثال کوییک GX و اطلس شاهین اتومات مشخص نیست، نمی‌توانیم برآورد درستی از حاشیه سود آن‌ها داشته باشیم.

محاسبه حاشیه سود محصولات سایپا بین کارخانه و بازار

محصول

کارخانه

بازار

حاشیه سود

کوییک GX

مشخص نیست

مشخص نیست

مشخص نیست

کوییک اتوماتیک

327 میلیون

440 میلیون

35 درصد

ساینا S

241 میلیون

350 میلیون

45 درصد

ساینا S اتوماتیک

321 میلیون

450 میلیون

40 درصد

کوییک R مدل GX

مشخص نیست

مشخص نیست

مشخص نیست

شاهین G

425 میلیون

595 میلیون

40 درصد

شاهین اتوماتیک

مشخص نیست

مشخص نیست

مشخص نیست

ساینا GX

مشخص نیست

مشخص نیست

مشخص نیست

ساینا GX اتوماتیک

مشخص نیست

مشخص نیست

مشخص نیست

ساینا GX دوگانه‌سوز

مشخص نیست

مشخص نیست

مشخص نیست

تبلیغات
خودرو
خودرو

SearchBiz ارائه اطلاعات جامع در مورد فروش، اجاره، مشاوره و اجرا، تعمیرات و سرویس در حوزه صنعت و تولید در کشور.

اطلس

مشخص نیست

مشخص نیست

مشخص نیست

بیشتر بخوانید: رهن گرفتن سند خودرو حذف شد

اختلاف قیمت محصولات مونتاژی؛ حداکثر ۱۴۰ درصد

اختلاف قیمت خودرو‌های مونتاژی سامانه یکپارچه دست‌کم ۵۵ درصد است و نهایتا حدود ۱۴۰ تخمین زده می‌شود. به‌این ترتیب در این مرحله تفاوت قیمت محصولات مونتاژی بین کارخانه و بازار از تمام مدل‌های داخلی که تکلیف قیمتشان مشخص شده، بیشتر است.

حالا از بین این محصولات مونتاژی اف‌ام‌سی SX5 با حاشیه سود ۱۳۸ درصدی بیشترین گپ قیمت را تجربه می‌کند. چون باپذیرش مصوبه شورای رقابت، حالا شرکت فرداموتورز بابت اف‌ا‌م‌سی SX5 از هر متقاضی تقریبا ۸۹۶ میلیون تومان دریافت می‌کند و الان که ابتدای خرداد هستیم، قیمت اف‌ام‌سی SX5 در بازار آزاد به یک میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان رسیده است. وقتی همین محاسبات را برای سایر خودرو‌های مونتاژی حاضر در مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه انجام می‌دهیم، اف‌ام‌سی T5 با حاشیه سود ۱۰۲ درصدی رتبه دوم را دراختیار می‌گیرد و رتبه سوم به صورت مشترک به تیگو ۸ پرو مدیران‌خودرو و جک S۳ بهمن‌موتور می‌رسد که تفاوت قیمت ۹۶ درصدی را بین کارخانه و بازار تجربه می‌کنند.

آن طرف کمترین حاشیه سود را ام‌وی‌ام X۵۵ پرو تجربه می‌کند که خریداران آن در مرحله دوم فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه، ۵۵ درصد کمتر از بازار آزاد دست‌به‌جیب می‌شوند. نکته جالب این است که همین ام‌وی‌ام X۵۵ پرو از تمامی مدل‌هایی که سایپا عرضه کرده است، حاشیه سود بیشتری برای خریداران دارند.

محاسبه حاشیه سود محصولات مونتاژی بین کارخانه و بازار

محصول

کارخانه

بازار

حاشیه سود

ام وی ام X55 پرو IE

983 میلیون تومان

یک میلیارد و 530 میلیون تومان

55 درصد

ام وی ام X22 پرو دنده ای

484 میلیون تومان

880 میلیون تومان

81 درصد

ام وی ام X22 پرو اتوماتیک

646 میلیون تومان

یک میلیارد و 180 میلیون تومان

82 درصد

چری آریزو 5 توربو IE اسپرت

735 میلیون تومان

یک میلیارد و 320 میلیون تومان

79 درصد

فونیکس آریزو 6 پرو

یک میلیارد و 24 میلیون

یک میلیار و 750 میلیون تومان

70 درصد

فونیکس تیگو 8 پرو

یک میلیارد و 483 میلیون

دو میلیارد و 910 میلیون

96 درصد

جک S3

632 میلیون تومان

یک میلیارد و 240 میلیون تومان

96 درصد

جک J4

552 میلیون تومان

950 میلیون تومان

72 درصد

کی ام سی J7

مشخص نیست

دو میلیارد تومان

مشخص نیست

. .


بازنشر از : منبع: فرارو


مشاور امور مالی و مالیاتی در تهران