بهزیستی خراسان رضوی معلولین سازمان بهزیستی مسعود فیروزی مشهد ـ مدیر کل بهزی

1401\09\12 18:06:46


مناسب‌سازی امکانات شهری برای معلولان یک ضرورت است. معلولان در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند

مشهد ـ مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: یکی از ضروری‌ترین نیازهای افراد دارای معلولیت رفع مشکلات محیطی و مناسب سازی معابر و محیط فضای شهری است.

مسعود فیروزی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد جامعه را افراد کم توان یا ناتوان تشکیل می‌دهند که از این میان ۳ تا ۵ درصد افراد با معلولیت‌های جدی هستند و با توجه به اینکه بزرگ‌ترین اقلیت جامعه معلولین با بیشترین مشکلات مواجهند ضرورت توجه به جامعه معلولین را بیش از پیش به ما یادآوری می‌کند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: ۱۳۵ هزار فرد دارای معلولیت در خراسان رضوی پرونده دارند لذا با توجه به این تعداد یکی از ضروری‌ترین نیازهای افراد دارای معلولیت رفع مشکلات محیطی، مناسب سازی معابر، محیط فضای شهری، ادارات دولتی، حمل و نقل عمومی، مبلمان شهری، امکان استفاده از برنامه‌های صدا و سیما، ساخت و ساز منازل مسکونی، پارک‌ها و کتابخانه ها و.... است. وی گفت: از ابتدای سال ۲۰ درصد افزایش مستمری و از ابتدای آبان ماه نیز ۳۰ درصد شامل افزایش شده است، امیدواریم برای پیش بینی بودجه ۱۴۰۲ با توجه به قانون حمایت افزایش بیشتری در بر گیرد.

فیروزی با بیان اینکه در جامعه و زندگی شهری مولفه‌هایی وجود دارد که می‌تواند افراد را دچار افسردگی کند گفت: در خصوص افراد دارای معلولیت این میزان افزایش می‌یابد که باید با کمک دستگاه‌های اجرایی، دولتی و ستاد مناسب سازی استان در راستای شامل سازی و تلفیق اجتماعی و امکان حضور افراد دارای معلولیت در جامعه و همین طور استفاده از فرصت‌های برابر با بستر سازی مناسب و فرهنگ سازی مشکلات افراد در این بخش به حداقل برسانیم. مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: مشکلات معلولان در هزینه‌های درمان بسیار بالا است، امکان حضور در محیط‌های عمومی در سطح شهر، هزینه‌های توانبخشی، مشکلات ازدواج، اشتغال و مسکن که اکنون برای همه جامعه وجود دارد برای افراد دارای معلولیت با جدیت بیشتری روبرو است که این عوامل زمینه ساز بحران‌های روحی برای این افراد است، و در همین راستا سازمان بهزیستی تلفن صدای مشاور ۱۴۸۰ را با حضور متخصصین راه‌اندازی کرد تا کمک کننده مشکلات روحی و روانی افراد باشد. وی بیان کرد: نزدیک به ۲۰۰ مرکز مشاوره حضوری در سطح شهر راه اندازی شده که امکان مراجعه معلولین و طرح مشکلاتشان از نزدیک وجود دارد.

هر مددکار ۱۵۰ پرونده در دست اقدام دارد که اکثراً موارد تخصصشان روانشناسی یا مددکاری اجتماعی است. فیروزی گفت: حدود ۱۲ پارک مناسب برای استفاده افراد کم توان در سطح شهر مشهد مقدس وجود دارد و طی دستوری مقرر شده اتوبوس‌هایی که برای افراد دارای معلولیت قابل استفاده نیست خریداری نشود همچنین در ادارات دولتی نیز اقداماتی از قبیل سرویس‌های بهداشتی مناسب، استفاده از درب‌های اتوماتیک، آسانسور و ساخت پله‌های مناسب ویلچر صورت گرفته که همچنان نیاز به توجه بیشتری برای این اقشار در سطح جامعه است. مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: آمارها و ارقام مشکلی را حل نمی‌کند باید بدانیم معلولین با توجه به تفاوت‌هایی که دارند ما وظیفه فراهم کردن شرایط مناسب برای حضور مؤثر آنها و کاهش مشکلاتشان را در سطح جامعه داریم..

.


بازنشر از : مهر

بهزیستی خراسان رضوی

معلولین

سازمان بهزیستی

مسعود فیروزی


فروش اینترنتی لباس بچه