مشاور رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه حواس‌پرتی، خستگی و خواب‌آلودگی و عجله و شتاب از عوامل مهم در بروز تصادفات هستند، گفت: هیچ سرنشینی حق ندارد در صندلی جلو

1403\01\13 10:39:08


اعلام سه عامل موثر در تصادفات نوروزی سرنشینان صندلی جلو نخوابند

مشاور رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه حواس‌پرتی، خستگی و خواب‌آلودگی و عجله و شتاب از عوامل مهم در بروز تصادفات هستند، گفت: هیچ سرنشینی حق ندارد در صندلی جلو و کنار راننده بخوابد. خوابیدن در کنار راننده عین هیپنوتیزم کردن راننده و باعث به خواب رفتن راننده می‌شود.

مهران قربانی در گفت‌وگویی با اشاره به سه عامل مهم در تصادفات جاده‌ای اظهار داشت: حواس پرتی، خستگی و خواب‌آلودگی و عجله و شتاب از سه عوامل مهم در تصادفات هستند و معمولا در تصادفات حداقل یکی از این عوامل سهم دارند بطوریکه تنها عامل حواس پرتی راننده حداقل سهم ۶٠ درصدی در بروز تصادفات دارد.

وی  گفت: جالب اینکه در سفرهای نوروزی هر سه عامل حادتر می‌شوند.

مشاور مدیرعامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره عوامل موثر بر حواس پرتی رانندگان ادامه داد: کودکان زیر ١٣ سال باید کنترل شوند چراکه از عوامل بسیار موثر در حواس پرتی رانندگان محسوب می‌شوند. 

قربانی افزود: باید توجه داشت که کشورمان پهناور است و استانداردهای جهانی اعلام می‌کنند سفرهای زیر ۴۵٠ کیلومتر سفرهایی است که می‌توان با خودروهای سواری انجام داد و برای مسافت‌های بالای این عدد توصیه می‌شود که سفر با قطار و هواپیما انجام شود و دلیل اینکه تصادفات در برخی از کشورها بسیار کمتر است به دلیل بوده که سفرهای طویل در این کشورها با قطارهای سریع‌السیر یا با هواپیماهای کوچک و متوسط انجام می‌شود.

اما در ایران در این زمینه مشکلاتی وجود دارد و سفرهای طویل را هم مردم با خودروهای شخصی انجام می‌دهند. همین مسافت‌های طولانی باعث خستگی رانندگان می‌شود و گمان می‌کنند که با خستگی هم امکان رانندگی دارند اما در تصادفات می‌بینیم که عامل مهم وقوع سانحه خستگی و خواب‌آلودگی راننده بوده‌است.

وی  تاکید کرد: یکی از اقداماتی که سرنشینان خودرو می‌توانند با انجام آن جلوی تصادف و سانحه را بگیرند این است که راننده را با ترفندهای مختلف مجاب کنند هرچند دقیقه یکبار استراحت کند. 

تبلیغات
خودرو
خودرو

SearchBiz ارائه اطلاعات جامع در مورد فروش، اجاره، مشاوره و اجرا، تعمیرات و سرویس در حوزه صنعت و تولید در کشور.

مشاور رییس سازمان راهداری و حمل و نقل گفت: براساس مطالعات جهانی کسی در صندلی کنار راننده نشسته ، در واقع کمک راننده است و هیچ سرنشینی حق ندارد در صندلی جلو و کنار راننده بخوابد.خوابیدن در کنار راننده عین هیپنوتیزم کردن راننده و باعث به خواب رفتن راننده می‌شود. اساسا وظیفه نفری که در صندلی جلو مستقر می‌شود این است که با ترفندهایی نگذارد راننده بخوابد یا راننده را مجاب کند که برای استراحت توقف داشته باشد.

قربانی تاکید کرد: بیشتر تصادفات در ٢٠ الی ٣٠ کیلومتر حومه شهرهای مقصد انجام می‌شود چراکه راننده خسته و خواب ‌آلوده است و برای توقف هم مقاومت می‌کند چراکه می‌خواهد سریع‌تر به مقصد برسد تا استراحت کند و این شرایط است که سرنشین صندلی جلو باید فعال باشد و می‌تواند بسیار موثری باشد.

وی با اشاره به عامل عجله و شتاب در تصادفات موثر است، گفت: این عامل می‌تواند باعث شدت جراحات و صدمات در تصادفات باشد و این عامل هم در ایام نوروز حاد می‌شود چراکه برخی از رانندگان مدل‌های ذهنی اشتباهی دارند که در سرعت بالا می‌توانند بدون سانحه رانندگی کنند و موضوع موثر دیگر در بروز عجله و شتاب راننده متاسفانه ترغیب خانواده و سرنشینان است.

 

.

.


بازنشر از : منبع: ایلنا


نمایندگی بوتان تهران