اگر با این بودجه خواهان خرید خودرو هستید، به‌ ناچار باید سراغ نمونه‌های با کارکرد بالا بروید.

1403\02\06 17:31:08


با ۲۰۰ میلیون تومان چه خودرویی بخرم؟

اگر با این بودجه خواهان خرید خودرو هستید، به‌ ناچار باید سراغ نمونه‌های با کارکرد بالا بروید.

درحالی‌که ارزان‌ترین خودروی صفرکیلومتر بازار کشورمان حدود ۴۴۰ میلیون تومان قیمت دارد، خواهیم دید با کمتر از نصف این رقم چه خودروهای کارکرده‌ای می‌توان خرید.

طی چند سال اخیر با پرواز قیمت خودروها در بازار کشورمان، خرید خودروی نو برای خیلی از مردم غیرممکن شده است.

به گزارش پدال، در حال حاضر، کوییک به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی سواری کشورمان در بازار حدود ۴۴۰ میلیون تومان قیمت دارد که از دسترس بسیاری خارج است؛ بنابراین، کسانی که خواهان خودرو هستند به‌ناچار باید سراغ نمونه‌های کارکرده بروند.

به همین دلیل، در ادامه می‌خواهیم ببینیم هم‌اکنون با کمتر از نصف قیمت یک کوییک صفرکیلومتر یعنی زیر ۲۰۰ میلیون تومان چه خودروهایی می‌توان خرید. مطمئناً با این بودجه نمی‌توان سراغ خودروهای مدل بالا و کم‌کارکرد رفت و باید بین خودروهای کارکرده‌ زیر مدل ۱۳۹۰ گزینه‌های مناسب‌تر را پیدا کنیم.

ازآنجایی‌که چنین خودروهایی معمولاً کارکرد بالایی دارند، بهتر است مدل‌های کم‌استهلاک‌تر را انتخاب کنید که بعداً گرفتار هزینه‌های سنگین تعمیرات نشوید. به همین دلیل، با این بودجه هرگز خودروهای مدل پایینی مثل پژو ۲۰۶ توصیه نمی‌شود.

پراید مدل ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹

حدود قیمت: ۱۴۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان

قطعاً مناسب‌ترین خودرویی که می‌توان هم‌اکنون با زیر ۲۰۰ میلیون تومان خرید، پراید است. این خودرو علیرغم تمام ضعف‌ها و مشکلاتی که دارد، از مزیت‌هایی مثل فراوانی قطعات، استهلاک پایین و هزینه‌های تعمیر کمتر نسبت دیگر خودروها بهره می‌برد که آن را به انتخاب اصلی با بودجه‌های پایین تبدیل می‌کند. البته با چنین رقمی باید سراغ پرایدهای زیر مدل ۹۰ بروید که عمدتاً بالای ۲۵۰ هزار کیلومتر کارکرد دارند.

بسیاری از این پرایدها با مشکلاتی مثل رنگ‌شدگی بدنه و ایرادات فنی مواجه هستند اما با کمی جستجو در بین مدل‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ می‌توان نمونه‌های نسبتاً تمیز و قابل‌قبولی را پیدا کرد. موتور M13 چهار سلیندر با حجم ۱/۳  لیتر، قدرت ۶۳ اسب بخار و گشتاور ۱۰۳ نیوتن متر در اولین سری پراید ۱۳۲ (تیپ‌های EX، SL و SX) استفاده شد که در سال ۸۶ به دست مشتریان رسیدند. این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو ۳ بود و در دیگر مدل‌های پراید، شامل ۱۱۱، ۱۳۱ و ۱۴۱ هم مورد استفاده قرار گرفت.

ام‌وی‌ام ۱۱۰ مدل‌ ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲

حدود قیمت: ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان

اگر علاقه‌ای به پراید ندارید و با زیر ۲۰۰ میلیون تومان به دنبال خودروی متفاوتی برای ترددهای شهری هستید، ام‌وی‌ام ۱۱۰ گزینه‌ مناسبی خواهد بود.

با‌ما نوشت: ‌‌ ام‌وی‌ام 110 که خود را رقیبی برای پراید معرفی می‌کرد، خودرویی بحث‌برانگیز است که از سوی کمپانی مادر یعنی چری، با نام QQ شناخته می‌شود.

وقتی کیوکیو توسط مدیران خودرو در کرمان تولید شد و به بازار آمد، همه او را ماتیز چینی نام‌گذاری کردند‌.این خودرو با اندازه‌ کوچک، پیشرانه‌ کم‌مصرف و استهلاک نسبتاً پایین، با چنین بودجه‌ای می‌تواند یکی از انتخاب‌های معقول باشد.

همچنین ازآنجایی‌که ام‌وی‌ام حدود یک دهه در تیراژ بالایی در کشورمان تولید شد، از لحاظ قطعات یدکی شرایط بهتری نسبت به دیگر خودروهای چینی دارد.

البته با این بودجه بیشتر نسخه‌های سه سیلندر ۱۱۰ قابل خریداری است که تنها ۵۰ اسب بخار قدرت دارد اما اگر بتوانید روی مرز ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کنید، نمونه‌های چهار سیلندر تمیز با کارکرد زیر ۱۵۰ هزار کیلومتر هم پیدا خواهد شد.

کیا ریو مدل‌ ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶

حدود قیمت: ۲۰۰ میلیون تومان

یکی دیگر از خودروهای کم‌استهلاکی که با این رقم می‌توان خرید کیا ریو است. ریو خودرویی بود که کیا موتورز آن را سال 2000 میلادی به‌عنوان جایگزین پراید رونمایی کرد. داستان حضور ریو در ایران به سال 83 برمی‌گردد؛ یعنی زمانی که دو سال از عرضه نسل اول آن می‌گذشت.

‌سدان جمع‌وجور کره‌ای که در سال ۱۳۸۴ روی خط تولید سایپا رفت و تا سال ۱۳۹۱ تولید شد.

تبلیغات
لاینر و چراغ خطی لاله زار
لاینر و چراغ خطی لاله زار

چراغ خطی و لاین نوری لاله زار ارائه چراغ خطی و لاینر برند های 4m فورام اکووات داتیس افراتاب شعاع الکتریک شعاع پارس توس بروکس شیله مازی نور و ستاره شمال در بازار لاله زار است

هرچند ریو هیچ‌گاه نتوانست به رقیبی جدی برای پژوها و سمند ایران‌خودرو تبدیل شود اما خودروی بی‌دردسر و کم‌استهلاکی بود که طرفداران خاص خود را پیدا کرد.

در حال حاضر نمی‌توان با کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان نمونه‌های کارکرده‌ این خودرو را خرید اما روی مرز ۲۰۰ میلیون تومان از نمونه‌های اولیه‌ ریو یعنی مدل ۸۴ تا ۸۶ پیدا می‌شود. البته این نمونه‌ها که زیاد هم نیستند کارکرد بالایی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار کیلومتر دارند. همچنین لوازم یدکی ریو هم گران‌تر و کمیاب‌تر از پراید و پژو است.

دوو سیلو مدل‌ ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲

حدود قیمت: ۱۴۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان

دهه 70 در بازار خودروی ایران، شاهد رژه پیکان، پژو 405 تازه‌وارد، رنو 21 و رنو 5 فرانسوی‌ ‌و تویوتا کرونای ژاپنی و همچنین مرسدس‌بنز 230 و ب‌ام‌و 518 بودیم‌ که ناگهان دوو با سدانی زیبا به اسم Cielo اعلام وجود کرد. 

این خودرو درواقع ادامه‌دهنده مسیری بود که کره‌ای‌ها از سال 1986 و با دوو لمانز (LeMans) آغاز کرده بودند.

سیلو یکی از خودروهای محبوب بازار کشورمان بود که بین سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۴ تولید می‌شد و اگر خودرویی متفاوت از پرایدها و پژوهای تکراری می‌خواهید می‌توانید سراغ نمونه‌های کارکرده‌ آن بروید.

هرچند سیلو خودروی کم‌استهلاکی بود اما نمونه‌های کارکرده‌ آن که حتی از مدل زیر ۱۳۸۰ هستند، کارکردهای بسیار بالایی دارند (بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر) و کاملاً فرسوده شده‌اند.

همچنین قطعات سیلو هم نسبت به خودرویی مثل پژو ۴۰۵ سخت‌تر پیدا می‌شود؛ بنابراین، اگر به سیلو علاقه‌مند هستید بهتر است روی مرز ۲۰۰ میلیون تومان به دنبال نمونه‌های مدل بالای ۱۳۸۰ با کارکرد نسبتاً پایین باشید.

پژو ۴۰۵ مدل‌ ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵

حدود قیمت: ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان

پیشینه عرضه پژو 405 در کشورمان به سال 1372 باز می‌گردد. سری نخست آن در دو تیپ GL و GLX ‌عرضه می‌شد اما در نهایت هر دو نسخه در سال 1381 جای خود را به پیشرانه۱/۸  لیتری انژکتوری XU7 دادند.

سال 1383 ایران‌ خودرو نمونه اقتصادی 405 را با نام GLI عرضه کرد ‌.اگر نمی‌خواهید زیر کاپوت ۴۰۵ موتور پیکان را ببینید، با زیر ۲۰۰ میلیون تومان پژو ۴۰۵ هم می‌توانید پیدا کنید اما باید سراغ مدل‌های پایین‌تر بروید.

با حدود ۱۸۰ میلیون تومان هم‌اکنون ۴۰۵ مدل ۸۴ با کارکرد حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر پیدا کرد اما باید توجه داشته باشید که خودروهای پژو استهلاک بالایی دارند و چنین نمونه‌های قدیمی و با کارکرد بالا می‌تواند هزینه‌های سنگینی را برای تعمیر و نگهداری به شما تحویل کند.

درهرحال، اگر با همه‌ این اوصاف بازهم خواهان ۴۰۵ هستید می‌توانید نسخه‌ GLI را هم در نظر داشته باشید ‌هم‌اکنون نمونه‌های کم‌کار آن را با قیمتی در حدود ۱۶۰ میلیون تومان می‌توان پیدا کرد.

سمند مدل‌ ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶

حدود قیمت: ۱۵۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان

ایران‌خودرو در سال 1380 محصول جدیدی را بر مبنای پلتفرم 405 به بازار معرفی کرد و نامش را سمند گذاشت. اولین سری سمند با کد X7 و EL (مدل ساده با داشبورد مشکی رنگ) در سال 1381 ‌ تحویل خریداران شد.

وجود عیب‌های مونتاژی متعدد ‌باعث شد تا ایران ‌خودرو در سال 1383 سری دوم سمند را با کد SE (نمونه معمولی) و کد LX (با چراغ عقب‌های متفاوت و برخی تجهیزات بیشتر) روانه بازار کند.

سمند در سال ۱۳۸۰ روی خط تولید رفت و هم‌اکنون می‌توان اولین نمونه‌های آن را با قیمت زیر ۲۰۰ میلیون تومان خرید.

‌در نمونه‌های کارکرده‌ این خودرو هم همان مشکلات ۴۰۵ یعنی استهلاک و هزینه‌های تعمیر بالا وجود خواهد داشت. ‌ با توجه به اینکه سمند بدنه‌ سنگین‌تری نسبت به ۴۰۵ دارد، در این نمونه‌های مدل پایین که کارکردی در حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر دارند، فشار بیشتری به قطعات فنی وارد شده و می‌تواند شرایط بدتری نسبت به ۴۰۵ داشته باشد.

. .


بازنشر از : منبع: هفت صبح


پیش بینی قیمت روز دلار طلا و خودرو