1403\02\18 15:25:08


پشت‌پرده شکستی که هزینه‌اش با ایرانی‌ها خواهد بود!

اخیرا خبری مبنی بر وارد شدن خودروهای برقی به سامانه یکپارچه فروش خودرو که پیشتر به عنوان تاکسی‌های برقی رونمایی شده بودند، منتشر شده است.

برترین‌ها: اخیرا خبری مبنی بر وارد شدن خودروهای برقی به سامانه یکپارچه فروش خودرو که پیشتر به عنوان تاکسی‌های برقی رونمایی شده بودند، منتشر شده.

در سال گذشته طی مراسم‌هایی، تعدادی خودروی برقی به سازمان تاکسیرانی تحویل شد. این اقدام در راستای سیاست های وزیر صمت برای برقی سازی ناوگان حمل و نقل صورت گرفته بود و وزیر صمت در این گفته بود که برقی‌سازی خودروها یکی از مهم ترین گام‌های دولت فعلی است.

پشت‌پرده شکستی که هزینه‌اش با ایرانی‌ها خواهد بود!

پایگاه خبری اسب بخار در گزارشی به خُلف وعده دولت در این زمینه پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

از زمان تحویل این خودروهای برقی به تاکسیرانی تا معرفی خودروهای دیگر به عنوان تاکسی های برقی وارداتی تا کنون هیچ یک از این خودروها در سطح شهر مشاهده نشده‌اند و برخی نیز بر این باورند که تاکسی‌های برقی تاکنون پلاک نشده اند. علاوه بر این قیمت ها و نحوه کارکرد این خودروهای برقی به گونه ای است که رانندگان تاکسی از این خودروها استقبال نمی کنند؛ چرا که هم قیمت ها بسیار بالاست و هم این که جایگاه شارژی برای تامین انرژی این خودروها وجود ندارد و این مساله چالشی نیست که به سادگی و در زمانی اندک رفع شود.

این عدم استقبال مدیران وزارت صمت و واردکنندگان دولتی را مجاب کرد که خودروهایی که برای اهداف تاکسی رانی وارد شده بودند را وارد سامانه یکپارچه فروش خودرو کنند.

در این راستا خودروهای هونگچی E-QM5، لونا EV و j7 برقی که پیشتر برای تاکسیرانی وارد شده بودند، وارد سامانه یکپارچه فروش خودرو شدند.

هزینه شکست دولت از جیب مردم

چنین اقدامی می‌تواند نشان از آن داشته باشد که پروژه تاکسی های برقی که هم قیمت های بالایی دارند و جایگاهی برای شارژشان وجود ندارد شکست خورده است و اکنون نیز دولت می خواهد پول پروژه شکست خورده خود را از مردم بگیرد. از آنجایی که از نظر سیاست گذاران حوزه خودرو مهم نیست که مردم جایگاه شارژ داشته باشند یا خیر و احتمالا سوداگران هر خودرویی که وارد سامانه شود را خریداری می کنند و پس از آن به چند برابر قیمت در بازار عرضه می کنند، این خودروها نیز که به عنوان تاکسی وارد شده بودند، برای فروش به مردم در سامانه عرضه شدند.

پشت‌پرده شکستی که هزینه‌اش با ایرانی‌ها خواهد بود!

به عبارت دیگر، دولت و وزارت صمت خیالشان از این بابت راحت است که هر خودرویی که در سامانه عرضه شود، به فروش خواهد رسید و حالا که پروژه فروش خودروهای وارداتی برقی به رانندگان تاکسی شکست خورده، خودروهای وارد شده به مردم فروخته می شود و چه بسا که قیمت سامانه از قیمت مشخص شده برای تاکسی رانی نیز بیشتر باشد و ضمنا نیازی نیست که تسهیلاتی هم برای فروش به مردم عادی پرداخت شود. در نتیجه هزینه های شکست پروژه تاکسی های برقی از مردم گرفته می شود.

اما این فروش ممکن نبود مگر به آن شرط که بازار خودرو تا این حد تشنه خودروهای وارداتی و جدید باشد و این هم بستری است که دولت طی سال‌ها سیاست های انحصاری و رانتی ایجاد شده و در این بستر فروش هر خودرویی آسان خواهد بود و دولت می‌تواند بار هزینه‌ای شکست خود در طرح‌های مختلف را به این روش از مردم بگیرد.

ضمن این که شواهد حاکی از آن است که مطالبات مردم چندان اهمیتی برای مسئولان ندارد و نبود جایگاه شارژ برای این خودروها و عدم تامین خدمات پس از فروش نیز امری نیست که نگرانی خاصی برای مدیران این حوزه ایجاد کند و احتمالا پس از تحویل این خودروها مردم خودشان باید به فکر تامین شارژ و خدمات پس از فروش باشند.

تبلیغات
سایت تبلیغ و آگهی
سایت تبلیغ و آگهی

SearchBiz ارائه اطلاعات جامع در مورد فروش، اجاره، مشاوره و اجرا، تعمیرات و سرویس در حوزه صنعت و تولید در کشور.

خودروهایی که قرار بود، تهران را زیبا کنند

هونگچی E-QM5

پشت‌پرده شکستی که هزینه‌اش با ایرانی‌ها خواهد بود!

هونگچی E-QM5  در سال ۲۰۲۱ رونمایی شد و از ابتدا، خودرویی تمام برقی فاقد نسخه بنزینی یا هیبریدی بود.

پلتفرم و ابعاد این خودرو، مشابه هونگچی H5 است اما نمای ظاهری متفاوت دارد. طراحی E-QM5 توسط گیلس تیلور (Giles Taylor) انجام شده است که سابقه کار برای رولزرویس و جگوار و سیتروئن دارد. زانتیا، یکی از مهم‌ترین طرح‌های گیلس تیلور محسوب می‌شود.

او هم‌اکنون مدیر تیم طراحی FAW چین است.


لونا EV

پشت‌پرده شکستی که هزینه‌اش با ایرانی‌ها خواهد بود!

محصول برقی GRE از مدل های معتبر کشور چین است که با مشخصات فنی، خودرویی مطلوب شبکه تاکسی رانی کشور و متناسب با نیازهای اساسی تاکسی رانان است و تجربه سفر درون‌شهری مناسبی را برای مسافران فراهم می‌کند. این محصول برقی وارداتی، با سه سال گارانتی یا ۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش عرضه می‌شود و باتری آن نیز دارای گارانتی شش ساله یا ۵۰۰ هزار کیلومتر پیمایش است. گروه صنعتی ایران خودرو با دارا بودن گسترده ترین شبکه خدمات پس از فروش در کشور، شرایط ویژه ای را برای ارائه خدمات به این محصول در دوره گارانتی و وارانتی تدارک دیده است.


جک J۷

پشت‌پرده شکستی که هزینه‌اش با ایرانی‌ها خواهد بود!

چینی‌ها از سال 2019، تولید گران‌ترین سدان جک (JAC)، یعنی جک J7 را شروع کردند و این خودرو جدید نهایتا در مدل 2020 برای اولین‌بار به خیابان‌های چین آمد.

جک جی7، که در بازار چین با نام SEHOL A5 شناخته می‌شود، آنقدر طراحی تمیز و حساب شده‌ای دارد که نسل جدید سایر محصولات جک، مانند جک X7 (یا همان کی‌ام‌سی K7) و حتی جک X8 ، در سال 2020 و دقیقا با همین الگو و با همین سبک و سیاق، طراحی شدند.

در اواسط سال 2020، شرکت خودروسازی جک، موفق شد تا نسخه تمامی برقی جک جی7 را هم بسازد؛ خودرویی که در ابتدا SEHOL A5 EV نامیده می‌شد ولی سپس با نام JAC iC5 به بازار جهانی معرفی شد. البته چینی‌ها در سال 2021 مجددا نام این محصول را به SEHOL E50A تغییر دادند و در برخی از بازارهای صادراتی نیز آنرا با نام JAC EJ7 فروختند. البته در بازار کشورمان، قرار است با نام KMC J7 EV عرضه شود.

.

.


بازنشر از : برترینها