1403\02\20 11:43:10


مایکروسافت چهار استودیوی بتسدا را تعطیل کرد- سازندگان Hi-Fi Rush و Redfall به تاریخ پیوستند

حدود ۴ سال از خریده شدن بتسدا توسط مایکروسافت می‌گذرد و این شرکت برای مدت زیادی است که تحت تأثیر تصمیمات مایکروسافت است

حدود ۴ سال از خریده شدن بتسدا توسط مایکروسافت می‌گذرد و این شرکت برای مدت زیادی است که تحت تأثیر تصمیمات مایکروسافت است.

به همین دلیل است که ما شاهد حضور بازی‌های مختلف بتسدا روی اشتراک گیم‌پس هستیم و از طرفی روند کلی بتسدا نیز با تغییرات زیادی مواجه شده است.

حال شرکت مایکروسافت تصمیم گرفته که یک تغییر اساسی در بتسدا ایجاد کند و یک تعدیل نیروی سنگین در این شرکت ایجاد کند. طبق چیزی که اعلام شده این شرکت قصد دارد تا چند استودیوی بازی سازی شرکت بتسدا را ببندد. در نتیجه سازنده بازی ردفال (Redfall) و دیس آنرد (Dishonored) یعنی شرکت آرکین بسته خواهد شد.

همینطور اینکه شرکت سازنده بازی های فای راش (Hi-Fi Rush) یعنی تنگو (Tango) هم بسته خواهد شد. در کنار آن شرکت سازنده بازی Mighty Doom هم به علت این تعدیل نیرو بسته خواهد شد و بتسدا سه عدد از شرکت‌های مهم بازی‌ساز خود را از دست خواهد داد.

در کنار از دست دادن این سه شرکت، بتسدا در کارمندان درون خود نیز شاهد تغییرات بود و اینطور که به نظر می‌رسد برخی شغل‌های این شرکت نیز دچار تغییر شده‌اند. به طور کلی روند بسته شدن این چند شرکت یکسان بوده و طبق چیزی که گفته شده مایکروسافت از طریق یک ایمیل کاری این خبر مهم را به مدیران شرکت‌ها انتقال داده است.

شرکت تنگو در سال ۲۰۱۰ توسط شینجی میکامی (Shinji Mikami) پایه گذاری شد.

از آن زمان این شرکت تعدادی از بهترین بازی‌های شرکت بتسدا مثل شیطان درون (The Evil Within) و های فای راش را طراحی کرده است. در یک توییت یکی از مدیران شرکت تنگو اعلام کرد که بازی‌های این شرکت همچنان در دسترس خواهند بود ولی تنگو دیگر عنوان جدیدی نخواهد ساخت.

بسته شدن استودیو بتسدا مایکروسافت

بازی ردفال از لحاظ داستانی مشکلات بسیار زیادی داشت و در کل یک بازی چندان با کیفیت نبود ولی بحث اینجاست که آرکین در گذشته نیز آزمون خطای بسیاری کرد تا به این اعتبار و رتبه در دنیای گیمینگ رسید.

/*/

اتفاقی مشابه با تنگو برای استودیوی بازی‌سازی آرکین هم پیش آمده است. به این شکل که این ایمیل برای شرکت آرکین نیز فرستاده شده و قرار است توسعه بازی ردفال متوقف شود.

در نتیجه بخش آفلاینی که قرار بود به این بازی اضافه شود به طور کامل منحل شده و قرار نیست ردفال ادامه پیدا کند. نکته مثبت اینجاست که سرورهای این بازی تا مدتی بسته نخواهد شد ولی تاریخ بسته شدن آن نیز به زودی اعلام خواهد شد.

شرکت آرکین را می‌توان یکی از خلاق‌ترین شرکت‌های بازی‌سازی دانست. این شرکت از زمانی که توسط آرکین آستین (Arkane Austin) پایه گذاری شد عناوین بسیار خاصی مثل دیس آنرد یا پری (Prey) را عرضه کرد که باعث شد اعتبار خاصی در دنیای گیمینگ داشته باشد.

حذف شدن این شرکت از دنیای گیمینگ نه تنها برای طرفداران آن بسیار ناامید کننده است بلکه برای دوست داران خلاقیت در دنیای گیمینگ هم ناراحت کننده است.

در نامه شرکت آرکین نوشته شده که  از طرفداران برای حمایت از این شرکت در این چند سال تشکر می‌کن و بازی‌های شرکت آرکین نیز همچنان برای دریافت و خرید در دسترس هستند. نکته اینجاست که امکان دارد شرکت آرکین چند سال آینده دوباره زنده شود ولی قطعاً روند امروزی خود را نخواهد داشت و به طور کامل با چیزی که شاهد آن بودیم تفاوت خواهد داشت.

تغییر در اولویت‌ها

طبق چیزی که اعلام شده مایکروسافت در نامه خود به شرکت‌ها نوشته که اولویت‌های شرکت تغییر کرده است. در نتیجه مایکروسافت قصد دارد تا بتسدا روی عناوین مهم‌تر تمرکز داشته باشد و بیشتر روی عناوینی که موفقیت آن‌ها تضمین شده است کار بکند.

پس مجموعه‌هایی مثل الدر اسکرولز (Elder Scrolls) و فال اوت (Fallout) همچنان زنده خواهند ماند و به نوعی شرکت مایکروسافت تصمیم گرفته تا بازی‌های خرد بتسدا را از رده خارج کند.

به دلیل تغییر در اولویت‌ها شرکت بتسدا مجبور شده تا تعدادی از کارمندان خود را از دست بدهد. از طرفی این شرکت تیم‌های بیشتری را به کارهای اصلی اختصاص داده و در نتیجه عناوین این شرکت با کیفیت بالاتری در دسترس طرفداران قرار خواهند گرفت. مشکل اینجاست که این تمرکز روی بازی‌های اصلی باعث شده که تنوع بازی‌های بتسدا به مقدار زیادی کاهش پیدا بکند.

در همان نامه اعلام شده که بتسدا همچنان یکی از پایه‌های اصلی شرکت ایکس‌باکس است و برای مایکروسافت اهمیت بسیار زیادی دارد.

نکته هم اینجاست که مایکروسافت در تلاش است تا این پایه را محکم‌تر کرده و در نتیجه ریسک آن را کمتر بکند. نتیجه این دیدگاه تمرکز روی عناوین است که موفقیت آن‌ها تضمین شده است و کاهش در خلاقیت و ریسک پذیری شرکت ایجاد می‌شود.

بسته شدن استودیوی بتسدا مایکروسافت

های فای راش نیز یکی از عناوین به شدت خلاقانه این چند سال اخیر بود. عنوانی که توانست از عنصر موسیقی به بهترین نحو در گیم‌پلی خود استفاده کند و یک تجربه بسیار خاص را در اختیار کاربران قرار دهد.

/*/

نکته جالب واکنش یکی از مدیران شرکت آرکین است.

طبق چیزی که او در توییتر خود اعلام کرده، گفته که شرکت مایکروسافت باید در این شرایط از کارمندان خود حمایت می‌کرد. با این حال این شرکت تصمیم گرفته تا آن‌ها را از کار بی کار کرده و باعث شود فشار بیشتری به این افراد وارد شود. بحث اصلی اینجاست که مایکروسافت به جای اینکه یک فرصت دوباره به شرکت آرکین بدهد، تصمیم گرفته تا آن را به طور کامل ببندد که اصلاً منطقی نیست.

این مدیر در توییت خود نوشته که مایکروسافت از شرکت آرکین سوء استفاده کرده است.

به این شکل که در ابتدا از آن شرکت تعریف زیادی کرده تا خرید خود را منطقی جلوه دهد و حال با گذشت تنها چند سال بسیاری از استودیوهای بتسدا را بسته است. در نتیجه این موضوع نشان می‌دهد که مایکروسافت رویکرد متفاوتی با چیزی که از آن انتظار می‌رود دارد.

این مشکلات در دنیای گیمینگ زیاد اتفاق می‌افتند ولی بحث اینجاست که این مورد جدید اهمیت بسیار زیادی دارد. به دلیل اینکه شرکت‌های بسته شده نه تنها شرکت‌های بسیار خلاقی بودند بلکه عملکرد خوبی هم در چند سال اخیر داشتند.

برای مثال شرکت تنگو بازی های فای راش را عرضه کرد که عملکرد بسیار خوبی در دنیای گیمینگ داشت.

استقبال از های فای راش به حدی زیاد بود که باعث شد مایکروسافت این بازی را برای پلتفرم‌های دیگر عرضه کند و حال بسته شدن شرکت سازنده این بازی اصلاً منطقی نیست. با این حال این تصمیم باعث شده که آسیب زیادی به شرکت بتسدا وارد شود و امکان دارد که این موضوع باعث نارضایتی بسیاری از کاربران بشود.

نکته جالب اینجاست که این روند همیشگی شرکت مایکروسافت است. این کمپانی معمولاً شرکت‌های خوب دنیای گیمینگ را خریداری کرده و سپس با یک روش عجیبی آن‌ها را نابود می‌کند.

برای مثال شرکت ریر (Rare) در ابتدا بازی‌های قدرتمندی مثل بنجو کزویی (Banjo Kazooie) را طراحی می‌کرد. پس از خریده شدن توسط مایکروسافت این شرکت مجبور شد بازی‌های کینکت را طراحی کند و به طور کامل از دوران اوج خود فاصله گرفت. در نتیجه می‌توان با کمی بررسی متوجه شد که روند همیشگی مایکروسافت به این شکل بوده است.

منبع: Eurogamer

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی

/*/
/*//*//*/ .

.


بازنشر از : digimag