«اگه می‌تونی قوانین رو نقل قول کنی، می‌تونی ازشون اطاعت هم بکنی

1403\02\08 11:14:12


۱۰ نقل قول ماندگار تونی سوپرانو در سریال «سوپرانوز»

«اگه می‌تونی قوانین رو نقل قول کنی، می‌تونی ازشون اطاعت هم بکنی

«اگه می‌تونی قوانین رو نقل قول کنی، می‌تونی ازشون اطاعت هم بکنی.» از «خانواده‌ی سوپرانو» (The Sopranos) که یکی از مجموعه‌های به یادماندنی شبکه‌ی اچ‌بی‌او بود به عنوان یکی از بهترین سریال‌های تاریخ تلویزیون یاد می‌شود.

با وجود این که پیش از دو دهه از اتمام این سریال گذشته، «خانواده‌ی سوپرانو» موفق می‌شود هر روزه طرفداران جدیدی از سراسر دنیا به دست آورد. در این فیلم، جیمز گاندولفینی نقش رئیس مافیای محبوب نیوجرسی، تونی سوپرانو را ایفا می‌کند. بهترین نقل‌ قول‌های تونی سوپرانو در «خانواده‌ی سوپرانو» آن‌هایی هستند که مخاطبان با گذشت سال‌ها از اتمام این سریال هنوز هم آن‌ها را به خاطر می‌آورند.

طی این سریال تونی در تلاش است تا خانواده‌ی خود را به موفقیت برساند و در حالی که شغل او با سایر مشاغل کمی متفاوت است، او مانند یک انسان معمولی سعی می‌کند در آن پیشرفت نماید.

این نقش‌آفرینی توانست گاندولفینی را تبدیل به یکی از ماندگارترین بازیگران تاریخ نماید. از بین تمام شخصیت‌های به یاد ماندنی تاریخ، تونی یکی از پیچیده‌ترین و جذاب‌ترین شخصیت‌ها است که توانسته لحظات به یاد ماندنی و کمیک مخصوص خودش را خلق کند. تونی سوپرانو را می‌توان به آسانی یکی از بهترین شخصیت‌های تاریخ سریال‌های تلویزیونی دانست.

بهترین نقل‌ قول‌های تونی سوپرانو از ماندگارترین دیالوگ‌های تاریخ تلویزیون هستند؛ از دیالوگ‌های یک خطی خنده‌داری مانند «حتی یک ساعت شکسته هم دو بار در روز درست کار می‌کنه» فصل ۱ گرفته تا دیالوگ‌های تاثیرگذار و محکمی مانند «کسایی که احترام می‌خوان، احترام می‌ذارن.» قسمت ۱۲ فصل ۲ که یکی از قسمت‌های شوکه‌کننده‌ی این سریال بود.

«خانواده‌ی سوپرانو» از راتن تومیتوز امتیاز ۹۲ از ۱۰۰ را گرفته است و کاربران IMDb به این سریال امتیاز ۹.۲ از ۱۰ را داده‌اند. جیمز گاندولفینی یک‌بار برای بازی در نقش تونی سوپرانو توانست گلدن گلوب را به دست آورد. او برای ایفای این نقش ماندگار سه‌بار هم توانسته است جایزه‌ی تلویزیونی امی را با خود به خانه ببرد.

۱۰.

فصل ۶، قسمت ۱۹

بهترین نقل‌قول‌های تونی سوپرانو

همه اون چیزی که ما می‌بینیم و تجربه می‌کنیم، همه اون چیزی نیست که وجود داره.

در این قسمت، بعد از یک سفر به لاس‌وگاس، تونی به خانه برمی‌گردد و سعی می‌کند مشکلات بین نیوجرسی و نیویورک را حل کند، اما بعد از یک نشست همه‌جانبه، همه‌چیز بدتر می‌شود. در حالی که تونی سعی می‌کند حرکت بعدی خود را برنامه‌ریزی کند، مشکلات حرفه‌ای‌اش اولویت خود را از دست می‌دهند، چرا که پسرش ای.جی. دست به خودکشی می‌زند و راهی بیمارستان می‌شود.

او درباره‌ی این حادثه و سفرش به وگاس با دکتر ملفی (لورین براکو) صحبت می‌کند و افشا می‌کند که در شهر گناه ماده‌ی مخدر پیوت مصرف کرده است؛ البته تاثیرات این ماده آن طور که پیش‌بینی می‌کرده، نبوده است.

  • ۱۳ شخصیت برتر سریال «سوپرانوز» از بدترین تا بهترین

طی صحبت‌های تونی با ملفی در یکی از دیوانه‌کننده‌ترین قسمت‌های این سریال، یعنی قسمت ۱۹ فصل ۶، تونی به ناامیدی‌اش در رابطه با مصرف مواد مخدر اشاره می‌کند. این نکته در کنار تلاش پسرش برای خودکشی باعث شده است تونی به درکی عمیق نسبت به زندگی برسد. او دریافته است که زندگی بسیار فراتر از چیزی است که مردم ‌می‌گویند و انجام می‌دهند.

این یکی از بهترین نقل‌ قول‌های تونی سوپرانو است و نشان می‌دهد که تونی بعد از تجربه کردن مسائلی جدید تبدیل به آدمی متفاوت شده است. هم تونی و هم آدم‌های اطراف او تغییر کرده‌اند؛ به خصوص ای. جی.

که مدتی بود سعی داشت بر افسردگی غلبه کند. این همان مشکلی است که تونی هم در اوایل سریال با آن روبرو شده بود.

۹. فصل ۱، قسمت ۱

تونی سوپرانو

اما تازگی دارم احساس می‌کنم که خیلی دیر اومدم.

بهترین قسمت‌هاش تموم شده.

طرفداران، برای نخستین‌بار تونی را در اولین قرار ملاقاتش با دکتر ملفی می‌بینند. دکتر ملفی را همسایه و پزشک تونی، دکتر کوزامانو (رابرت لوپن) بعد از این که تونی غش کردن را تجربه می‌کند به او پیشنهاد می‌دهد. اگرچه صحبت کردن یک گنگستر با یک روان‌درمان‌گر بسیار بعید به نظر می‌رسد، تونی اما کاملاً شبیه به یک انسان معمولی است.

او درباره‌ی خانواده‌اش با دکتر ملفی صحبت می‌کند و وقایعی را بازگو می‌کند که باعث شده‌اند واقعه‌ی یاد شده یعنی غش کردن پیش بیاید. ملفی به خوبی از آن چه بیمارش برای گذران زندگی انجام می‌دهد آگاه است، اما با وجود این، مانند هر بیمار دیگری با او برخورد می‌کند. این نکته‌ای حیاتی است که خیال تونی را راحت می‌کند.

برای کسی که خیلی مشتاق حرف زدن با یک روانشناس نیست، تونی از آغاز به طور شگفت‌انگیزی صادقانه در رابطه با احساسات عمومی‌اش صحبت می‌کند.

او وجوهاتی آسیب‌پذیر از خودش را به نمایش می‌گذارد، کاری که از یک مافیا انتظار نمی‌رود. بسیاری از مخاطبان می‌توانند با این نقل قول ارتباط برقرار کنند و همان‌طور که ملفی اشاره می‌کند بسیاری احساس می‌کنند که رویای آمریکایی امروزه دیگر وجود ندارد. در رابطه با تونی اما مشخصاً او در حال اشاره کردن به مافیا است.

این یکی از به یاد ماندنی‌ترین لحظات تونی در این سریال است. این نقل‌ قول که یکی از بهترین نقل‌ قول‌های تونی سوپرانو است نه تنها ما را با بخشی از درونیات تونی آشنا می‌کند، بلکه نشان می‌دهد فضای سریال چگونه قرار است باشد.

۸. فصل ۳، قسمت ۱۲

تونی سوپرانو

تو مجبور نیستی منو دوست داشته باشی، اما به من احترام خواهی گذاشت.

وقتی که جکی آپریل جونیور (جیسون کربن) و دوستانش تصمیم می‌گیرند تا از یک مراسم کارت بازی دزدی کنند، کریستوفر آماده است تا دست به اقدام بزند، اما از آن جایی که آپریل پسر بهترین دوست فوت‌شده‌ی تونی است و این دوست قبل از فوت، خودش عضوی از مافیا بوده، تونی بر سر دوراهی سختی قرار می‌گیرد.

آیا او باید اقدامی بکند یا فرزند دوست مرحومش را ببخشد؟ کریستوفر به این نکته اشاره می‌کند که اگر کس دیگری چنین می‌کرد تونی پیش از کشتن او تعلل نمی‌نمود. این مکالمه وقتی که کریستوفر اعتراف می‌کند که از تونی ناامید شده است، ناگهان متشنج می‌شود.

در قسمت ۱۲ فصل ۳، کریستوفر درباره‌ی این که تونی ریاکار است و با جکی جونیور مانند افراد دیگر برخورد نمی‌کند به نکته مهمی اشاره می‌نماید، اما کریسی بی‌شک وقتی که به تونی اهانت می‌کند، خطوط قرمز را رد کرده است. با وجود این که کریسی ممکن است حق داشته باشد، اما اجازه‌ی‌ بی‌احترامی به تونی را ندارد.

تونی بلافاصله با این نقل‌ قول که از نظر بسیاری از طرفداران یکی از بهترین نقل‌ قول‌های تونی سوپرانو است، جایگاه کریسی را به او یادآوری می‌کند و به او می‌فهماند که نباید پای خود را از گلیمش درازتر کند.

۷. فصل ۱، قسمت ۱۳

بهترین نقل‌قول‌های تونی سوپرانو

یه روز که خیلی دیر نیست، تو قراره خانواده‌های خودت رو داشته باشی. اگه خوش شانس باشی لحظه‌های کوچیکی مثل الان رو به خاطر میاری که خوب بودن.

بلافاصله بعد از روبرو شدن با مادرش و صحبت کردن با او درباره‌ی سوء قصد به جانش، تونی و خانواده وارد طوفانی از مشکلات می‌شوند.

آن‌ها به رستوران آرتی می‌روند و در آن منتظر می‌مانند. اگرچه تونی هنوز به دنبال خیانت مادرش از نظر احساسی ضربه دیده است و پیچیدگی‌هایی که او حالا با مادر و عمویش دارد همه چیز را تغییر داده‌اند، اما سعی می‌کند در مقابل خانواده‌اش چهره‌ای مثبت باشد. در حالی که همه دور یک میز نشسته‌اند، تونی سخنرانی مهمی درباره‌ی خانواده می‌کند.

قسمت ۱۳ فصل ۱، آخرین قسمت فصل نخست این سریال است.

بار دراماتیک این قسمت با این سخنرانی تونی و اشاره‌ی او به لحظه‌های کوچک بسیار بیشتر می‌شود. با توجه به آن چه تونی به تازگی با مادر و عمویش تجربه کرده است، نمی‌خواهد که این داستان‌ها تاثیر مستقیمی بر خانواده‌اش بگذارند و سعی دارد به آینده نگاهی مثبت داشته باشد. اگرچه او در حال صحبت کردن با فرزندانش است، اما به نظر می‌رسد که تونی در واقع سعی دارد این نکات را به خودش یادآوری کند.

او هنوز باید برای زیبایی‌های ساده‌ی زندگی و لحظات پرمعنایی که تجربه کرده است سپاسگزار باشد.

۶. فصل ۱، قسمت ۶

تونی سوپرانو

حتی یک ساعت شکسته هم دو بار در روز درست کار می‌کنه.

از زمانی که عمو جونیور تبدیل به رئیس مافیا می‌شود، برای خودش آزادی‌های زیادی در نظر می‌گیرد. درگیری‌های او با تونی هم هنوز فراموش نشده‌اند.

کارشکنی‌ها و دیوانه‌بازی‌های عمو جونیور باعث می‌شود که همه به جان یک‌دیگر بیافتند. در قسمت ۶ فصل ۱، تونی در لفافه با استفاده از یک استعاره‌ی خنده‌دار از رفتار عمویش در رابطه با واقعه‌ی کارت بازی فاع می‌کند. این نقل‌ قول به عنوان یکی از بهترین نقل‌ قول‌های تونی سوپرانو در نظر گرفته می‌شود.

تونی از این جمله‌ی بامزه استفاده می‌کند تا کمی فضای اتاق را سبک‌تر کند. او در همان حال موفق می‌شود نشان دهد که اهمیت نگرانی‌های افراد حاضر در اتاق را هم درک می‌کند.

۵. فصل ۴، قسمت ۹

تونی سوپرانو

اگه می‌تونی قوانین نقل‌ قول کنی، پس می‌تونی ازشون اطاعت هم بکنی.

زمانی که رالف کیفارتو با تلفن‌های خودش مزاحم مادر پائولی می‌شود تا از او انتقام بگیرد، پائولی خشمگین می‌گردد و این واقعه را با تونی در میان می‌گذارد.

مادر پائولی به جانی سک گفته بود که رالف درباره‌ی گینی لطیفه‌سرایی کرده است. در حالی که تونی با پائولی هم‌ذات‌پنداری می‌کند، کریستوفر اشاره می‌نماید که هیچ مدرکی برای این وجود ندارد که آیا رالف مسئول تلفن‌ها است یا نه. با این حال پائولی اشاره می‌کند که قوانین کاردینال درباره‌ی احترام گذاشتن به مادر یک نفر واضح است.

  • تشریح پایان‌بندی سریال محبوب «سوپرانوها»

او تهدید می‌کند که اقدام خواهد کرد.

این تهدید تونی را عصبانی می‌کند و او بلافاصله با یک جمله‌ی محکم پاسخ پائولی را می‌دهد. در قسمت ۹ فصل ۴ تونی بدون این که حتی لحظه‌ای را از دست دهد، در رابطه با قوانین، پاسخ پائولی را می‌دهد. اگرچه تونی هم لحظات ریاکارانه‌ی خودش را دارد، اما پائولی از آن‌جایی که خودش آغاز کننده‌ی این مشکلات بود نتوانست هیچ پاسخی به تونی بدهد.

در این لحظه بخشی از تونی باور دارد که پائولی به جانی درباره‌ی جوک زشتی که درباره‌ی همسرش گفته شده، خبر داده است، اما به جای متهم کردن او، تونی با یک دیالوگ به‌یادماندنی نکته‌ی خود را به اثبات می‌رساند.

۴. فصل ۵، قسمت ۱۳

بهترین نقل‌قول‌های تونی سوپرانو

هر تصمیمی که می‌گیری روی هر چیز مسخره‌ای که تو زندگیت هست تاثیر می‌ذاره. کنار اومدن با این مسئله خیلی سخته و در نهایت تو کاملاً تنهایی.

بعد از این که پسرعموی تونی (استیو بوشمی)، بیلی لئوتارد (کریس کالدووینو) را به قتل می‌رساند، برادر بزرگ‌تر او که یکی از رؤسای مافیای نیویورک است و فیل لئوتارد نام دارد، تقاضا می‌کند که تونی پسر عموی خود را تسلیم نماید تا رفتار مناسب با او صورت بگیرد.

تونی اما از آن‌جایی که پسر عمویش به جای او حبس کشیده است نمی‌تواند در این زمینه به درستی قضاوت کند. در حالی که تونی در راستای گرفتن این تصمیم دچار کشمکشی درونی می‌شود سعی می‌کند تصمیمی بگیرد که خونریزی بیشتری همراه نداشته باشد.

سیلویو دانته نارضایتی رو به رشد مافیاهای نیویورک را به طلاع تونی می‌رساند. تونی همیشه قادر بوده است به سیلوییو و صداقت خالصانه‌ی او اعتماد کند، اما در قسمت ۱۳ فصل ۵ تونی جواب نظرهای سیلویو را با یکی از بهترین نقل‌ قول‌های تونی سوپرانو در این سریال می‌دهد.

دیالوگی که پیش از هر چیز نقطه نظر تونی را در رابطه با رئیس یک خانواده مافیایی بودن ابراز می‌کند. برای همه واضح است که این شغل می‌تواند بسیار تنش‌زا و خسته‌کننده باشد، اما این نخستین بار است که تونی به احساسات خودش در رابطه با این شغل، نزد یکی از کارمنداتش و بیرون از فضای امن مطب دکتر ملفی، شاره می‌کند.

۳. فصل ۶، قسمت ۱

تونی سوپرانو

در نهایت دوستانت تو رو ناامید می‌کنند.

خانواده. اونا کسایی هستن که می‌تونی بهشون اتکا کنی.

وقتی که جانی سک رئیس مافیای نیویورک پشت میله‌ها می‌افتد، تونی یک‌بار دیگر به جایگاه خود می‌اندیشد و هنگامی که جین از او اجازه می‌خواهد تا بازنشسته شود، تونی وفاداری اعضای خود را زیر سوال می‌برد. هنگامی که تونی می‌خواهد از قهوه‌ی صبحگاهی خود لذت ببرد، تلاش می‌کند تا نصیحت‌هایی پدرانه به پسرش ای.

جی. کند. این صحبت‌ها بیش از این که درباره‌ی شرایط پیش آمده برای ای.

جی. باشند، در رابطه با موقعیت خود تونی هستند. ای.

جی. ژاکتی را که والدینش برایش خریده بودند به یکی از دوستانش قرض داده است. در قسمت اول فصل ۶، تونی سعی می‌کند تا نکاتی مهم درباره‌ی زندگی را به فرزند خود منتقل کند.

ارزشمند بودن خانواده یکی از مضامین مهم داستان‌های مافیایی مانند «پدرخوانده« (The Godfather) و «رفقای خوب» (Goodfellas) است اگرچه ممکن است ای. جی. مسیر پدر خود را ادامه ندهد، با این حال نصیحت تونی به او ارزشمند است و به او یادآوری می‌کند که باید به خانواده‌اش اعتماد کند و نه دوستانش.

۲.

فصل ۲، قسمت ۱۲

تونی سوپرانو

کسانی که دنبال احترام هستند، باید احترام بگذارند.

هنگامی که تونی در می‌یابد ریچی آپریل در حال فروش مواد مخدر است به او می‌گوید که این کار را تعطیل کند، اما متاسفانه ریچی به او گوش نمی‌دهد و به کار خود ادامه می‌دهد. تونی درمی‌یابد که ریچی از دستورات او سرپیچی کرده است و به عنوان نوعی مجازات، تصمیم می‌گیرد که اجازه‌ی انجام عملیات در محله‌ی قدیمی آپریل را از او سلب کند. برادرزاده‌ی آپریل، جکی جونیور خودش را وارد بحث می‌کند تا بتواند از عموی خود حمایت کند، اما متاسفانه باعث باز شدن بحثی می‌شود که طی آن تونی درسی درباره‌ی احترام به او می‌دهد.

  • ۶ فصل سریال سوپرانوز از بدترین تا بهترین

این دیالوگ کوتاه و تاثیرگذار تونی که در قسمت ۱۲ فصل دوم گفته می‌شود یکی از بهترین نقل‌ قول‌های تونی سوپرانو در این سریال می‌باشد.

این صحنه‌ای است که تونی در آن اجازه نمی‌دهد خشم و عصبانیت بر او مستولی شود و تصمیم می‌گیرد به جای آن با احترام منظور خود را مصممانه منتقل نماید. او به جای این که عصبی شود و به جکی جونیور دستور خفه شدن بدهد، تصمیم می‌گیرد اندکی نصیحت کلاسیک نصیب او کند. البته ریچی اشاره می‌کند که این دیالوگ، حالت محترمانه‌ای است که در آن تونی به جکی جونیور می‌گوید: «دهن کثیفتو ببند.»

۱.

فصل ۱، قسمت ۱

بهترین نقل‌قول‌های تونی سوپرانو

چه اتفاقی برای گری کوپر افتاد؟ اون شخصیت قوی و ساکت چه بلایی سرش اومد؟

در نخستین جلسه‌ی روانشناسی تونی و نخستین ملاقات او با دکتر ملفی، دکتر سعی می‌کند تونی را راضی به حرف زدن کند و به او بفهماند که چیزی برای خجالت کشیدن و شرمنده بودن وجود ندارد. تونی به سختی می‌تواند این نکته را بپذیرد. او درباره‌ی مردم مدرن صحبت می‌کند که بیش از پیش با یکدیگر درد دل می‌کنند و سعی دارند در رابطه با احساسات خود صادق باشند.

او برای به اثبات رساندن این نکته به ستاره‌ی فیلم‌های کلاسیک هالیوود، گری کوپر که یک چهره‌ی فرهنگی هم هست اشاره می‌کند. تونی گری کوپر را به عنوان یک شخصیت قوی و ساکت توصیف می‌کند و او را نماد یک آمریکایی واقعی می‌داند.

در قسمت نخست این سریال، نقل‌ قول تونی درباره‌ی کوپر نه تنها بامزه‌ترین قسمت سریال است، بلکه همچنین یکی از بهترین نقل‌ قول‌های تونی سوپرانو در این سریال برای هواداران هم هست. این نقل قول هم درگیری‌های درونی تونی در رابطه با دیدن یک روان درمانگر را به تصویر می‌کشاند و هم به بررسی مشکلات او در رابطه با جای گرفتن بین نسل جدید می‌پردازد.

«خانواده‌ی سوپرانو» سرشار از اشارات مستقیم به فیلم‌های کلاسیک هالیوودی به خصوص فیلم وسترن معروف کوپر، «نیمروز» (High Noon) است؛ فیلمی که نقشی کلیدی در سفر شخصیتی تونی ایفا می‌کند، به خصوص در فصل ۵، زمانی که او مجبور می‌شود بین پسرخاله‌اش و نیویورک یکی را انتخاب کند.

منبع: collider

/*/
راهنمای تماشای سریال/*/
/*//*/ . .


بازنشر از : digimag


نمایندگی بوتان تهران